Författare Ämne: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”  (läst 4756 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« skrivet: tor 26 jun 2008 09:55:29 »
Maud Olofsson har spridit sina kloka ord och kommit med inte bara en utan två uttalanden som kommer att gå till historien. Vad har då denna kloka kvinna och jag tvekar inte att säga det, filosof i världsklass sagt: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls” och ”Vi lever inte i en god värld”.

Jag kommer då att tänka på lagen om ”Anmälningsplikt för personer av judiskt börd” i Tyskland under andra världskriget”, är det en lag som Maud vill införa för att förbättra Sverige? I Somalia finns ”Lagen om stening vid äktenskapsbrott”. Det vill säga kvinnor som begår äktenskapsbrott straffas med offentlig stening. Något för Sverige att ta efter för att göra landet bättre? Annars kan man ju önska fritt. Jag skulle vilja ha en lag om rätten att skjuta grannens katt, en klar förbättring av Sverige.

Mauds andra uttalande får det att svindla framför mina ögon, så klok denna kvinna är och så genomtänkta uttalanden hon gör. ”Vi lever inte i en god värld”, säger hon. Ett uttalande som får mig att tänka på Schopenhauer, vilket tänk från Maud. Vad är det vår näringsminister säger jo att världen är ond.

Vi är omgivna av fiender som vill komma åt oss. I de kablar som ligger nedgrävda i marken pågår det konspirationer med vårt land och medborgarnas säkerhet. Folk kan nämligen tala med varandra utan att staten vet vad de talar om, det är förskräckligt. Maud som representerar det goda i en ond värld måste naturligtvis få de instrument som behövs för att tillvarata landets säkerhet. De kanske till och med talar illa om Näringsministern. I dagens onda värld så gäller det att vara misstänksam mot alla. Paranoia är en av de bästa egenskaperna en Näringsminister kan ha och på den punkten kan vi känna oss trygga. Maud visar alla tecken på att ha paranoia.


TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #1 skrivet: tor 26 jun 2008 23:24:04 »
hur orkar du bry dig om sådana här saker? Och framför allt, hur orkar du lägga tid på att skriva så mycket text om så ointressanta saker? Ge tillbaks tre minuter av mitt liv tack ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #2 skrivet: fre 27 jun 2008 01:02:59 »
Du borde intressera dig något för detta, det handlar om lagen som ger FRA rätt att avlyssna all internettrafik över landets gränser, och det gäller din blogg bland annat.

Det gäller alla som använder hotmail och MSN, den trafiken går definitivt över landets gränser, och andra mailadresser man använder där man inte vet om mailservern står utomlands, det kan det göra även om mailadressen slutar på .se

(Det kan iofs bli kul då t ex trafiken till och från Antikprat gör över USA, tänker på eventuellt snack om terrorister och annat där som kan föranleda en razzia :))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #3 skrivet: fre 27 jun 2008 09:00:47 »
Det är rätt intressant att det finns människor som tycker att det är ointressant att staten nu bygger upp en kontrollapparat där man i princip kan kartlägga hela ditt liv. Staten kan följa varifrån du ringer och till vem. Har du en påslagen mobiltelefon så kan de se var du är och hur du rör dig. Fast det är inte nog med det. Nu kan man också lyssna av dina telefonsamtal och läsa dina E-mail.

Då säger några att jag har rent mjöl i påsen så mig berör det inte. Andra säger att de kan ju inte kolla upp alla medborgare. Visst är det så men det är inte däri risken ligger. Makthavarna kan använda detta som ett instrument för att skydda makten och sina intressen. En obehaglig undersökande journalist kan kartläggas och obehagliga uppgifter läckas ut. Uppgifterna kan användas både i utpressningssyfte och för att tysta kritiker. Uppgifter kan säljas för snöd vinnings skull till kriminella. Ja det finns mycket den här typen av uppgifter kan användas till.

Att skapa den här typen av system som på det här sättet kan förstöra människors liv leder till ett tyst samhälle med rädda människor. Människor som inte törs säga vad de tycker. Det är ett sätt för våra makthavare att indirekt begränsa yttrandefriheten och på det sättet undergräva det demokratiska samhället. Att ge den här makten till en enhet som FRA är som att stoppa ett skarpladdat vapen i handen på en psykopat.

Med detta vill jag bara säga att jag definitivt inte håller med dig TonyR. Det här är en av de viktigaste frågorna, om inte den viktigaste frågan vi för närvarande har. Tekniken kommer framöver att skapa ytterligare möjligheter till kartläggning. Det kommer inte att stoppa med det här.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #4 skrivet: fre 27 jun 2008 09:13:57 »

Då säger några att jag har rent mjöl i påsen så mig berör det inte.

Det här är ett så korttänkt sätt att resonera i en så stor fråga som det här. Vart tog frågan vägen förrästen, den verkar ha blåst över rätt så snabbt? Några dagar i media och sedan puts väck... skrämmande! Verkar det inte som att folk bara finner sig i det, inte ser vidden av det eller till och med ser fördelar med det... "minskar ju brottsligheten" eller dyligt...

Det är ett steg mot livegenhet, mot kontrollstyrning, ett steg mot begränsning av yttrandefrihet och faktiskt ytterst ett hot mot vår demokrati.

« Senast ändrad: fre 27 jun 2008 09:17:09 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #5 skrivet: fre 27 jun 2008 09:23:19 »
Kan för övrigt tala om för dig TonyR att detta för dig ointressanta toppar Aftonbladet idag, tog upp hela ledarsidan på DN i går och finns på framträdande plats både i Expressen och Svenska Dagbladet. Det är många som stjäl din tid TonyR.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #6 skrivet: fre 27 jun 2008 10:03:16 »
Kan för övrigt tala om för dig TonyR att detta för dig ointressanta toppar Aftonbladet idag, tog upp hela ledarsidan på DN i går och finns på framträdande plats både i Expressen och Svenska Dagbladet. Det är många som stjäl din tid TonyR.

Jag tar genast tillbaka att det inte tar upp intresse längre och inser att det är jag som är off. Inser att jag har missat att läsa tidningar i veckan tillika kontakt med människor pg sjukhusvistelse med dottern, så jag hör bara vad folk verkar prata om och det här verkar inte vara så angeläget.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: ”En lag är 100 % bättre än ingen lag alls.”
« Svar #7 skrivet: fre 27 jun 2008 10:42:42 »
Det råder en kraftig opinion mot lagen, t ex finns http://www.stoppafralagen.nu/

Och det går som en löpeld i "blogosfären" som de kallar den, dvs oerhört många bloggare tar ställning (möjligtvis inte Blondinbella :))

Sen kan man ju tillägga att Google deklarerat att de inte kommer att placera servrar på svensk mark, och Telia Sonera ska se till att finska kunder har sina mailservrar i Finland och på inga villkor i Sverige. Orsaken för bägge är att de inte kan garantera sina kunders integritet annars.

Gemene man är nog inte medvetna om hur mycket av trafiken som passerar landets gränser, man tror att man skickar mail och sms inom landet, när det allt som oftast gör en loop över gränserna. Internet är över huvudtaget uppbyggt så att trafik mellan två punkter fritt kan välja väg oberoende av länders gränser, det hoppar fram mellan de maskiner där trafiken är lägst för tillfället.
« Senast ändrad: fre 27 jun 2008 10:50:09 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se