Författare Ämne: Glad midsommar kära vänner!  (läst 12775 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #15 skrivet: sön 22 jun 2008 21:01:38 »
Någon potatisexpert är jag knappast, men jag minns en episod för så där 25 år sedan. Mina två fastrar och en farbror träffades vid min pappas barndomshem som de då ägde tillsammans en midsommar. Man tog upp pinfärsk potatis och lade i en spann och hällde på vatten. Sedan räckte det med några varv med ett kvastskaft i spannen så hade potatisen tappat sitt skal. Så jag antar att ju färskare potatisen är ju lättare är det att få av skalet. Den potatis som säljs som färsk i affären är nog inte riktigt så färsk som man kan tro!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #16 skrivet: sön 22 jun 2008 21:27:41 »
Ja så är det nog, skalet tjocknar väl när det ligger kvar i jorden. Frågan är när exakt man plockar sin färskpotatis, när potatisen blommat ut eller när blasten vissnat ner? (jag vill göra en notering om detta tills jag själv kommer åt att sätta egen potatis nån gång)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #17 skrivet: sön 22 jun 2008 22:31:24 »
Minns en midsommar när jag blev snudd på idiotförklarad. Några glada grabbar skulle ha fest och jag anmälde mej frivilligt att ta hand om potatisen. He He, tänkte de nog, där kan han stå och skrubba fem kilo potatis. Vad de inte visst var att jag lärt mig ett mycket enkelt sätt att skrubba potatis. En lövkorg, en högtryckstvätt och tre minuters "arbete", klart!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #18 skrivet: mån 23 jun 2008 01:23:23 »
Underbart, detta kommer min pappa att älska :), han kalkade av kaffebryggaren med högtryckstvätten en gång, enda problemet var att han blåste ur en backventil, så han karvade en flottör i trä, och kaffebryggaren lät så jävligt efter det att han fick en ny av mej till slut.

Jag får visa honom potatisknepet när jag är där nästa gång :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #19 skrivet: mån 23 jun 2008 07:04:39 »
Själv har jag varit på midsommarfest och blivit bestulen på mina skor. >:( Sånt trodde jag bara hände i Sex and the City. 

Det hoppas jag inte... för då är min sambo med i Sex and the city lite allt som oftast  :o
Jag begriper inte hur han bär sig åt, och jag kan inte räkna antalet gånger han har blivit av med sina skor på fester eller när han har gått ut, vare sig det är på lokal eller det är hem till någon av hans vänner. Som tur är så planerar han efter det; kan ställa de skor hemma som han absolut inte vill bli av med, så jag kan väl säga att han själv är medveten om detta faktum...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #20 skrivet: ons 25 jun 2008 00:11:37 »
"när potatisen blommat ut" är det bara att skörda färskpotatisen.

Ju färskare upptagen potatisen är, dess lättare far skalen av.

Tipset med högtryckstvätten var festligt! Månntro om det går att fixa det hela med hetvattentvätten? Då borde den bli skalad och kokt på samma besvär. DET ska jag prova!!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #21 skrivet: ons 25 jun 2008 00:40:58 »
Det var ditt expertutlåtande jag väntade på Reseda :) 

Är det så då att när blommorna vissnat är det färskpotatis och när blasten vissnat har det blivit rejäl matpotatis av det?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #22 skrivet: ons 25 jun 2008 11:25:18 »
På vårt land har vi alltid satt potatis därmed inte sagt att jag är någon potatisexpert men min erfarenhet är denna; Så länge potatisen tas upp ur jorden och direkt därefter är den färskpotatis. Har ingenting att göra med blast eller blomning. Tjockleken på skalet har till viss del att göra med hur stor potatisen är då den i takt med att den växer också tjocknar något i skalet men skalet fortsätter framförallt att tjockna när den tagits upp (vad fasen heter det egentligen, tjockna lät inte helt rätt).
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #23 skrivet: lör 28 jun 2008 00:07:54 »
Att potatisens skal förändras med potatisens ålder är något vi alla är bekanta med,just nu är skalet mjukt och mjällt, med åldern förändras skalet för att skydda potatisen, så att den ska hålla hela vintern, precis som vi vuxna kvinnor gör.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Glad midsommar kära vänner!
« Svar #24 skrivet: sön 29 jun 2008 11:09:42 »
"Är det så då att när blommorna vissnat är det färskpotatis och när blasten vissnat har det blivit rejäl matpotatis av det?"

I stort sett JA. Men det beror också på vilken sorts potatis man satt. Man sätter "tidig potatis" till sommarens färskpotatis och "sen potatis" (vinterpotatis) som ska förvaras över vintern. Den "tidiga potatisen" går inte att vinterförvara. Den ruttnar fortare än sen potatis.