Författare Ämne: Bara så ni vet....  (läst 7608 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Bara så ni vet....
« skrivet: fre 27 jun 2008 10:53:52 »
Drottningen är den som skapar alla regler.
Jag är drottning, jag skapar alltså reglerna.
Som jag uppför mig, sådan är också god sed,
avundas ni mig inte?
[/


/citat lånat från PO Enquists bok "Livläkarens besök", bra eller hur! Har nyligt textat upp det på väggen i entren på landet.
« Senast ändrad: fre 27 jun 2008 11:04:46 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #1 skrivet: fre 27 jun 2008 11:17:18 »
Det  var fint. Fick mej att tänka på texten jag en tid hade uppklistrad som ett slags mantra

Frihet är vad du gör med det som blivit gjort mot dig.
                  -Jean Paul Sartre

Det var som en aha-upplevelse första gången jag läste det. Så många är benägna att skylla det man inte har och inte fått, det man inte vågat kasta sig in i livet på vad andra har gjort en, skyller på hur andra har hindrat en. Man har ju själv gjort valet att låta sig kuvas av sina föräldrar, man har själv valt att låta det där äktenskapet med den sjukligt svartsjuka partnern stå i vägen för karriären. Det är helt OK att inte ha kraft och ork att förändra sitt liv, jag menar inte annat, det man ska vara medveten om är att man själv valt detta, och inte ska skylla på någon annan. Stämmer tycker jag med tanken att det är jag som är drottningen och sätter reglerna :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #2 skrivet: fre 27 jun 2008 14:28:31 »
Men nu är det av naturen givet att den ena förutsätter den andra eller vad det blir.
Ergo måste det nånstans i din närhet finnas en kung och sådana brukar inte hålla nån
låg profil isht som du inte heter Kristina.
Tanken har föresvävat åtminstone mig att du är ett ovanligt företagsamt och lättlärt arbetsbi av honkön.Ty i ett bi-samhälle vet vi vem som drar i trådarna.

Verklighetens tant Anitor som styr lealösa Televinkar ser vi både nu och då men i de stora sammanhangen är det förenat med evigt spott och spe att vara vackrare,smartare,snabbare och bättre som kvinna.

Desto roligare när det dyker upp nån Annika Sörenstam eller Carole King som
struntar i vad andra tycket och gör det lika bra som killarna.





ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #3 skrivet: fre 27 jun 2008 16:33:45 »
Jag är inte säker på om du pratar med mej eller Fjoll, men för min del får det gärna komma förbi en prins på en vit springare (som kan bli kung) när som helst :) 

Vet inte hur dina tankar vandrar men ett bisamhälle har ingen kung utan en drottning och en massa drönare som inte gör särskilt mycket nytta.

Sen vill jag rent allmänt gärna påpeka att jag i föregående inlägg tänkte på alla de män som står vid en bardisk och förbittrade grämer sig över den pga förälskelse krossade fotbollkarriären (sa nej till det där kontraktet med klubben för långt bort) eller att han aldrig fått se världen också pga kärlek, tackade nej till att mönstra på den där pansarkryssaren som for jorden runt. Verkliga fall dessa, och kvinnor skyller ofta på (sina) män också. Det ska vi låta bli tycker jag.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #4 skrivet: fre 27 jun 2008 19:59:00 »
Men nu är det av naturen givet att den ena förutsätter den andra eller vad det blir.
Ergo måste det nånstans i din närhet finnas en kung och sådana brukar inte hålla nån
låg profil isht som du inte heter Kristina.
Tanken har föresvävat åtminstone mig att du är ett ovanligt företagsamt och lättlärt arbetsbi av honkön.Ty i ett bi-samhälle vet vi vem som drar i trådarna.

Verklighetens tant Anitor som styr lealösa Televinkar ser vi både nu och då men i de stora sammanhangen är det förenat med evigt spott och spe att vara vackrare,smartare,snabbare och bättre som kvinna.

Desto roligare när det dyker upp nån Annika Sörenstam eller Carole King som
struntar i vad andra tycket och gör det lika bra som killarna.

En OT-fråga.
Har du skrivit på AP under signatur UU? Från början var det Urban Ursantin har jag för mig. I så fall har du alltid Fristads snickarbyxor på dig... eller? Bara lite nyfiken!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #5 skrivet: lör 28 jun 2008 00:05:13 »
Den ena förutsätter den andra och den andre om jag skall vara än mer specifik.Det är inte så lätt med genusregler.Skall man dra in adoption och partnerskap blir det ännu svårare om man har dålig fantasi.
Men naturligtvis är det ALLTID lägre än Glocalnet att ens nämna andra människors brister och fel och på så vis sälja på konkurrenternas svagheter hellre än sina egna starka sidor.Dessutom förråder man ju att fokus finns nån annanstans eller ingenstans alls och att man själv sannolikt inte har nåt attraktivt att erbjuda.Med anledning av ovanstående förstår alla läsare vad jag tycker och tänker om syjuntor och liknande skvallercentraler.

Om "OT-fråga" avsåg mig är svaret nej.Jag har APat mig under ett enda nick.Vilket överlåter jag åt läsaren att luska ut.Lapphalare äger jag inga,däremot länkkare och verrare.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bara så ni vet....
« Svar #6 skrivet: sön 29 jun 2008 00:33:39 »
Jag är inte säker på om du pratar med mej eller Fjoll, men för min del får det gärna komma förbi en prins på en vit springare (som kan bli kung) när som helst :) 

Men altså... ni sitter väl inte och väntar på prinsar i vita springare och tror att de vågar sig på att prata med er sådär utan vidare? Asså, de bästa exemplaren får man liksom plocka i förbifarten själv, helst när de är som minst förberedda. Att vänta in dem är riskabelt, någon annan kan hinna före. Så om ni ser dem stå där till ingen nytta, så gå fram och gör pinan kort, se till att han inte har någon möjlighet att säga nej, och så tar ni med er den icke ont anande stackars varelsen och gå innan han hinner hejda sig.

Hm, ärligt talat så var det så jag träffade den finska hästsvansen så jag vet av erfarenhet att metoden funkar. Kvinnor som väntar är liksom passé vid det här laget, och ibland, ibland, ibland så var det faktiskt inte bättre förr!!

Så gå ut och plocka vad ni vill ha, ingen kommer att servera det åt er!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #7 skrivet: sön 29 jun 2008 00:52:44 »
Så nu är jag passé? Hygglo :) Nä jag klarar nog av att släpa med nån i hästsvansen hem till grottan när jag känner mig mogen för det :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #8 skrivet: sön 29 jun 2008 10:56:12 »
Ojojoj inte visste jag att Lilla Ä. läst bok av P o Enquist?!

Jag är drottning, jag skapar alltså reglerna.
Som jag uppför mig, sådan är också god sed,

DET är minsann ord som tillämpas då och då och nästan ordagrant av den lilla damen. MEN då måste man ha en spetsgardin över axlarna förstås.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bara så ni vet....
« Svar #9 skrivet: sön 29 jun 2008 11:18:50 »
Så nu är jag passé? Hygglo :) Nä jag klarar nog av att släpa med nån i hästsvansen hem till grottan när jag känner mig mogen för det :)

*skrattar och blinkar*
Tja, nu är det ju så att om man inte ex tycker att just e-type och ozzy är höjden av manligt ideal, så behöver man ju inte just satsa på hästsvansar. Men visst, när det gäller att ta ett rejält nackatag så underlättar det betydligt med en sådan.  ;)

Men rent allmänt gäller att de bästa exemplaren är de som varken syns eller hörs, så det gäller att vidga jakt- och lukt-sinnet rejält när man vill hitta något som är värt att samla på sig.
De där testosteronstinna med självhävdelsebehov skall man lämna därhän helt obemärkt när de sätter igång. Desto mer de vill synas, desto mindre skall man lägga märke till dem. Borta i hörnet står någonting som har ett helt eget liv, en inre harmoni och han är mer nyfiken på andra människor än han är intresserad av att andra skall lägga märke till just honom. Där har du Essen!! Lätt som en plätt när man väl kommer på det! *skrattar glatt, men är fullt övertygad om att detta stämmer!*

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bara så ni vet....
« Svar #10 skrivet: mån 30 jun 2008 19:43:35 »
Det är på grund av att jag inte styr mitt liv efter andra som jag har haft ett, jag vill inte kalla det för dåligt, men kanske skamfilat rykte. Har jag träffat någon intressantare person så har jag omedelbart bytt eller lagt till den personen. Har även träffat flera män samtidigt och i stort sett bara sagt om de upptäckt det: ”Jag är sån här, det är därför du gillar mig.” Då har de bara stirrat på mig med stora dumma ögon. Vissa vet jag att de har känt till min polygama inställning men blundat och inte sagt något. Rätt roligt det här för det är min pappa som sagt att ”det är sällan man ångrar något man gjort det är vanligare att man ångrar det man inte har gjort”.  Det har jag levt efter och det är därför jag heter Regina. (Det betyder drottning Fjoll om du inte visste det.)

Med detta vill jag bara ha sagt att jag håller med dig Ada. Våra beslut fattar vi själva och vi9 har ingen annan än oss själva att skylla på.