Allmänt > Fria diskussioner
Budassistenter
Fjoll:
Hej! Någon av er som vet var jag kan få tag på någon programvara som fungerar som budassistent vid auktioner på Tradera. Ebay har, det vet jag men Tradera. Jag köper inte grejer så ofta på Tradera men när jag någon gång har hittat något så kan jag ge mig katten på att jag missar den. Därför är jag i behov av en programvara som automatiskt lägger mitt högsta bud, de sista sekunderna av auktionen. Please...
ada:
Det finns nåt special för det har jag för mig. Men funkar den sk budbetjänten som det ska ni som vet (jag har bara bjudit "vanligt"), att om man lägger ett maxbud högre än minsta möjliga, så syns inte det förrän någon bjudit över? Höjningarna kanske inte sparas till sista minutrarna?
--- Citera ---Budbetjänten
Ofta kommer budgivningen igång på allvar de allra sista minuterna i en auktion. Om du använder dig av din budbetjänt behöver du aldrig missa en budgivning och inte heller betala mer än vad som krävs för att bli vinnare, upp till ditt angivna maxbud.
Hur fungerar budbetjänten?
När du lägger ett bud som är högre än "lägsta budnivån" aktiveras automatiskt din budbetjänt som bevakar budgivningen och höjer ditt bud om du blir överbjuden. Du skriver alltså in det maxbelopp som du är villig att gå upp till i den aktuella auktionen. Så länge ingen annan har bjudit över dig så står ditt bud på det som i nuläget är "lägsta budnivå". Om du blir överbjuden höjer din budbetjänt ditt bud till nästa nivå i budstegen*, dvs endast så mycket som krävs för att du ska ha det högsta budet i auktionen. Om ditt maxbud skulle bli överbjudet blir du direkt meddelad via e-post.
* Budstegen på Tradera är:
1 - 99 1 kr
100 - 249 5 kr
250 - 999 10 kr
1000 - 2499 25 kr
2500 - 4999 50 kr
5000 - 100 kr
Budstegen följs automatiskt när Du lägger ett bud. Alla bud är i SEK.
Ett exempel: Du lägger ett maxbud på 1500 kr på en auktion med utropspris 800 kr, ditt bud som syns är nu 800 kr för andra budgivare. En ny budgivare bjuder max bud 810, Din budbetjänt svarar då direkt med att bjuda 820 kr eftersom budstegen 250-999 kr är 10 kr.
Kan jag under auktionens gång ändra mitt maxbud?
För att höja ditt maxbud skriver du in ditt nya bud i budrutan och klickar på OK-knappen. Budbetjänten ersätter därmed ditt tidigare maxbud.
Du kan som lägst sänka ditt maxbud till "Lägsta bud som kan läggas just nu". Det gör du genom att lägga detta belopp och godkänna att ditt maxbud sänks.
--- Slut citat ---
JJ:
Som jag har upppfattat det så är budbetjänten igång när man bjuder "vanligt". Alltså om någon bjuder på en auktion som jag har bjudit på så höjer budbetjänten beloppet ända tills det når det priset som jag har bestämt som maxbud, sedan blir man överbjuden om den andre bjuder mer.
Det som Fjoll (och även jag) efterlyser är en tjänst som lägger ett bud automatiskt på en vara som man inte har bjudit på alls innan. Det gäller att lägga budet så kort inpå auktionsslutet som möjligt för att förhindra att någon annan hinner tänka efter lite till och lägga ytterligare ett bud om den andra blir överbjuden av mig.
På Lauritz fungerar inte denna metod eftersom auktionstiden förlängs om någon bjuder på en vara i de sista minuterna - på gott och ont.
Fjoll:
Det är som JJ skriver. Jag vill inte visa att jag tänkt bjuda förrän i slutsekunderna och därför är budbetjänten inte ett alternativ eftersom den går in per automatik när jag lägger ett bud.
ada:
Jag vet att det pratats om nåt sånt pogram på AP, men det var längesen
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion