Författare Ämne: Krus, Ekeby, A-L T  (läst 4279 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Krus, Ekeby, A-L T
« skrivet: mån 23 jun 2008 21:03:16 »
Så här långt är allting klart. Jag äger UE-boken och kan läsa mig till (sid 63) att Anna-Lisa Thomson gjort denna serie i slutet av 40-talet. Men sen klarar jag inte av att klura ut vad dekoren/serien heter? Detta framgår inte av nämnda bildtext, och jag hittar inte kruset annanstans i boken. Undertill står det 90 (eller 80) och kruset är 23,5 cm högt. Någon som kan hjälpa mig?

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Krus, Ekeby, A-L T
« Svar #1 skrivet: lör 28 jun 2008 19:25:32 »
Kolla in denna länk, tyvärr står inget dekornamn, men fina bilder :)

http://www.blandannat-keramik.com/Index1.htm

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Krus, Ekeby, A-L T
« Svar #2 skrivet: lör 28 jun 2008 19:51:33 »

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Krus, Ekeby, A-L T
« Svar #3 skrivet: sön 29 jun 2008 17:38:18 »
Tack, Ina! Jag har tittat på de superba sidorna tidigare.

Golvvasen på Tradera har samma dekor men annan färgsättning. Vådligt utgångspris på den.....Jag har själv en stor Thomson-golvvas, jag tror den heter Flora. Jag har funderat på att sälja den, men har en känsla av att golvvaser inte är den ultimata inredningsdetaljen just nu ;)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Krus, Ekeby, A-L T
« Svar #4 skrivet: sön 29 jun 2008 18:53:31 »
Jo, golvvaser går mycket bra just nu. Kanske inte i Finland? Just nu lär ju t ex 40-tals mastodontlinneskåp gå som smör hos er för 200-300 Euro, men här säljs de för 200 kronor på auktioner.
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Krus, Ekeby, A-L T
« Svar #5 skrivet: fre 4 jul 2008 18:50:26 »
Kanhända har du rätt, Convallaria. Stora, åbäkiga byråer och just gamla linneskåp, modell större, har haft en viss åtgång på de auktioner jag bevistat. Undrar just var man placerar dem? Moderna lägenheter är ju inte precis planerade för sådana.
Kanske ska jag försöka lägga ut vasen ( som är i parian), men tror nog att jag väntar tills det blir höst och rusk. Det värsta är ju att logistikkostnaderna från Finland blir så höga. Hmm, skulle kanske pröva lägga ut den nu i alla fall; det kunde ju lyckas att någon på resande fot kunde avhämta....