Författare Ämne: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?  (läst 13521 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #15 skrivet: tis 8 jul 2008 00:41:05 »
Korrekt att det dras in och nyper tag om något. Om vad och varför få du sova på :)

Den andra delen förenklar den iterativa processen kan jag säga ;) (iterativ=upprepande)

Jag har sett även nya beskrivningar som verkar visa på att det finns en mer allmänt känd metod och att bägge de metoder jag antyder är ovanligare. Jag såg fascinerat min faster producera detta när jag var barn, och det var inte enligt "mina" metoder.

Det som ska produceras med hjälp av dessa tillverkas också idag, men det är kanske de från 50-60talet man trånar mest efter... 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #16 skrivet: tis 8 jul 2008 01:28:05 »
Kan den vara till för att knyta ryamattor  :)

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #17 skrivet: tis 8 jul 2008 08:53:24 »
Det kan väl inte vara till för tillverkning av frivoliteter?  ::)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #18 skrivet: tis 8 jul 2008 11:50:53 »
Vi får hurra för Sussieh: Hurra, hurra, hurra, hurra! En vinnare! Skicka pm med din adress så kommer en på posten.

Visst är det för att knyta rya.

Den vanligaste metoden som jag antytt är att använda stoppnål och linjal. Man gör ett knytstygn, virar ett varv om linjalen, gör nästa stygn, och när man fyllt en linjallängd klipper man upp så det blir fransar.

Nu är då manualen scannad, klicka på den och kika, det går att tolka den utan att begripa texten va?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #19 skrivet: tis 8 jul 2008 12:07:13 »
Och "kroken", den andra(tredje) metoden handlade om brittiska versionen "Readicut", uppenbarligen importerat till Sverige någon tidsperiod, vet någon när? har en hel påse med "redicut" ullgarn. Jag fick en låda pysselgrejer efter min farbror sjömannen, och jag har grävt i den ordentligt först nu, inser att dubletterna nog var tänkta till mor, syster och svägerskor, men blivit liggande hemma, jag ska dela ut dem nästa vecka. Jodå det räcker till syster och svägerskor och att ge bort en till vinnaren Sussieh.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #20 skrivet: tis 8 jul 2008 14:49:57 »
Tack Ada  :) Jag har precis upptäckt ryamattornas charm :) har köpt några på loppis för några tior...men en undran som jag har...Hur tvättar man en ryamatta... ??? De jag fick tag på var i väldigt bra skick..men jag har sprungit på värre...

Men som sagt var..man kanske skulle prova att göra en själv nu när man får en sån där retrotillverkningspryl...:)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #21 skrivet: tis 8 jul 2008 16:06:56 »
Jag går till brevlådan med den i sin fina kartong om en stund

Jag får visa kartongen och samtidigt färgproverna som ligger med, där står svenska firmanamnet
Svenska Readicut Wool AB, Verkstadsgatan 14, Kungsbacka, känner någon till detta?

Om ni har problem med färger kan ni alltid konsultera mig, jag kan svara direkt hur
and blå
limon gul
jägare grön
indian orange
mandel grön
fågel blå
och
kalkon röd mfl
ser ut nu! :)


Prylarna har förresten definitivt minst 20 år på nacken, om inte det dubbla (det är 20 i mitt källarförråd jag kan garantera)
« Senast ändrad: tis 8 jul 2008 16:10:09 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #22 skrivet: tis 8 jul 2008 19:00:12 »
Ã…h, hur dum var jag som inte kom på det! Jag är ju t.o.m. ägare till en sån där "krok" och har använt den vid flera tillfällen. Kunde inte för mitt liv komma på varför den såg så bekant ut.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #23 skrivet: tis 8 jul 2008 22:42:36 »
Grattis Sussis!

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Bildgåta: Vad är det för retrotillverkningspryl?
« Svar #24 skrivet: tis 8 jul 2008 22:53:05 »
Jag begriper inte instruktionen utan text. Kommer den översatta versionen i morgon?  ;)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil