Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Okänd svenskt fat/skål
Vince:
Fick den här skålen/fatet av min mor för några veckor sedan,det står bara stämplat sweden under den och lite siffror,dålig stämpel= svårt att utläsa.Skulle va kul om nån visste nått om den eller känner igen den,glömde givetvis fota stämpeln när jag hade kameran framme.Rättså snygg är den dock.
MVH Micke
JJ:
Om "Sweden" står med versaler i kursiv stil så kan det vara Töreboda keramik. Man förknippar det ofta med helgröna eller helbruna objekt, men jag har sett saker med detta stuk därifrån också.
SWEDEN Så här alltså.
ada:
Här är Töreboda
http://www.retroforum.se/index.php/topic,15.0.html
Den karaktäristiska "munnen" har ofta inte kommit med bra vid stämplingen
Vince:
Nej det står inte sweden på det viset.Själva stämpeln är en rund cirkel och i den står det först UE tror jag där U och E "sitter ihop".Under där står SWEDEN där texten följer cirkelns rundning och under sweden står det ett nummer,4455 och sedan en liten symbol som skulle kunna se ut som en tår/droppe som är lite svängd.
Min tankar går ju till Uppsala - Ekeby men jag är inte helt säker.
Tur att det inte är ett Töreboda föremål för dom på bilden var ju anskrämligt fula,riktigt hemska i mina ögon :-\
MVH Micke
Moses:
Skålen heter Sagina och gjordes av Mari Simmulsson för Upsala-Ekeby 1960-64. Jag har själv en vas i samma serie.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion