Författare Ämne: Riviera keramik,ursprung??  (läst 4717 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Riviera keramik,ursprung??
« skrivet: tis 8 jul 2008 17:54:48 »
Hej
Har precis fått hem dessa två fat och vill väldigt väldigt gärna veta mer om dom då jag aldrig stött på detta namn eller märkning innan.
Är det ett svenskt företag??heter serien riviera eller heter tillverkaren det??
AB Riviera keramik Skottorp Tel.126 s¨år det på lappen under.Mycket intresserad av att veta mer om denna keramik tillverkaren och vad dom har gjort mer för kul saker.
Skottorp ligger ju runt Båstad,Laholm nästan utmed E6:an,google gav ingenting alls tyvärr  :(











MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Riviera keramik,ursprung??
« Svar #1 skrivet: tis 8 jul 2008 19:42:50 »
Det fanns väl helt enkelt en keramikverkstad i Skottorp som hette Riviera. Jättekul att se tresiffrigt telefonnummer, det betyder ju att det har ålder.

Finns ett Skottorps Stengods, men deras historik börjar på 70-talet och verkar inte ha nån anknytning.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Riviera keramik,ursprung??
« Svar #2 skrivet: tis 8 jul 2008 20:45:21 »
Det fanns väl helt enkelt en keramikverkstad i Skottorp som hette Riviera. Jättekul att se tresiffrigt telefonnummer, det betyder ju att det har ålder.

Finns ett Skottorps Stengods, men deras historik börjar på 70-talet och verkar inte ha nån anknytning.

Jo förmodligen,de kan jag också räkna ut.Det som är intressant är ju vad de gjort mer och historien om tillverkningen,när dom började,när de slutade och varför m.m. Om det jag fått tag på ser ut såhär så kanske det andra dom gjort är ännu bättre då jag själv tycker domma faten är extremt snygga.
Har mailat Skottorp stengods redan och frågat om dom kan veta nått.

MVH Micke

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Riviera keramik,ursprung??
« Svar #3 skrivet: mån 4 aug 2008 15:09:23 »
Den finns omtalad i boken om Laholmskeramik och finns på Laholms keramikmuseum. Är det inte en tidig produktion från Jani Keramik (Jane Wålstedt, hon med de afroinfluerade faten) från början av 1950-talet?