Allmänt > Fria diskussioner
Ryamaterial
Sussieh:
fortsättning från http://www.retroforum.se/index.php/topic,1478.0.html /Ada
Hej Ada :) :) Japp nu har den kommit:) det var snabba ryck:) Nu har jag på stående fot bestämt mej för att jag ska "tillverka" en rya. Det såg ju inte allt för svårt ut enl. bilderna på beskr......värre var det då att tolka "texten" ;)
Då jag bor granne med det som en gång var Europas största postorderföretag inom garner "GARNTJÄNST" så ska jag nu knalla över gatan dit och höra om dom kan hjälpa mej med att få tag på material till en rya, om dom inte kan, så hör jag av mej, så kanske nån här på forumet kan hjälpa till :)
Vad tycker ni?? Ska jag lägga ut bilder på min "tillverkning" av rya...Kan det vara intressant?
// Sussie
ada:
Vad bra att du har dom att kolla med, för det är ju inte den vanliga täta botten man behöver til denna metod, jag skulle själv vilja veta vad tillgången är till gles väv. Jag har Grunnebo garn någon kilometer bort (http://www.grunnebogarn.se/) och de ser inte ut att ha gles väv i internetbutiken, jag kunde åka dit och fråga också.
Och ja, visa tillverkning av rya var nåt själv tänkte nån gång, so go for it girl!
Asch, höll på att glömma bilderna, dels på den ena provbiten jag har (har två trekantiga bitar, kanske borde foga samman dem och göra en kudde), dels på den täta botten i min ryamatta
Sussieh:
--- Citat från: ada skrivet ons 9 jul 2008 12:25:49 ---Vad bra att du har dom att kolla med, för det är ju inte den vanliga täta botten man behöver til denna metod, jag skulle själv vilja veta vad tillgången är till gles väv. Jag har Grunnebo garn någon kilometer bort (http://www.grunnebogarn.se/) och de ser inte ut att ha gles väv i internetbutiken, jag kunde åka dit och fråga också.
Och ja, visa tillverkning av rya var nåt själv tänkte nån gång, so go for it girl!
Asch, höll på att glömma bilderna, dels på den ena provbiten jag har (har två trekantiga bitar, kanske borde foga samman dem och göra en kudde), dels på den täta botten i min ryamatta
--- Slut citat ---
Hej har nu varit över....finns fint ullgarn där då dom har egen tillverkning....men ingen botten att sy på. Hon rek. Grunnebo garn så jag var in på hemsidan och kollade...Men vilka hiskeliga priser det var på materialet :o
Då jag har tapetserarverksta och även en liten butik i anslutning till den så ska jag kolla lite med mina återförsäljare om jag kan hitta nåt där...jag undrar om det går att sy på stramalj...men det är väl inte så hållbart om man ska göra en matta...
Jag forskar vidare :)
Sussieh:
--- Citat från: Sussieh skrivet ons 9 jul 2008 12:37:09 ---Hej har nu varit över....finns fint ullgarn där då dom har egen tillverkning....men ingen botten att sy på. Hon rek. Grunnebo garn så jag var in på hemsidan och kollade...Men vilka hiskeliga priser det var på materialet :o
Då jag har tapetserarverksta och även en liten butik i anslutning till den så ska jag kolla lite med mina återförsäljare om jag kan hitta nåt där...jag undrar om det går att sy på stramalj...men det är väl inte så hållbart om man ska göra en matta...
Jag forskar vidare :)
--- Slut citat ---
Oj nu var jag för snabb på knappen....går det inte att använda "prylen" om man ska sy på tät väv?
ada:
Du ser ju tjockleken, det är väl i alla fall 5 mm som behövs för att föra redskapet igenom. jag tar redskap och vävprov med mej och åker bort dit nu.
Sen ska jag fråga Kikarbara (var är du? jag ringer) som ju samlat på sej en massa lanthandelsjox och hon sett/har nån gles väv.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion