Författare Ämne: Pånyttfödda ting.  (läst 15227 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #30 skrivet: lör 26 jul 2008 12:07:47 »
Vår gamla uttjänta frysbox hämtades av en man som hade kennel. Han förvarade hundmat i gamla frysboxar. Garanterat rått/fuktsäkert.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #31 skrivet: ons 30 jul 2008 20:37:09 »
jag får väl visa lite återbruk, först en badenbaden, som gungar :) (medarna syns lite dåiligt mot betongen)

sen har vi min favorit, en badenbaden på hjul, jag rullade runt den och kunde följa solen, helt suveränt :)

bakom den skymtar en fiskrök gjord av en "bastuvattenvärmare" av typisk finsk modell
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #32 skrivet: ons 30 jul 2008 23:45:05 »
Badenbaden? Det ser mer ut som en Saabensaaben tycker jag...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #33 skrivet: ons 30 jul 2008 23:50:49 »
Jovisst :) Jag har glömt vilka tillfälliga bilar pappa sa att de kom ifrån, men det är definitivt inte saab dock.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #34 skrivet: tor 31 jul 2008 21:51:25 »
Du måste vara lycklig Ada med en sån uppfinnesrik pappa.........tack för att du delar med dig!

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #35 skrivet: tor 31 jul 2008 21:54:30 »
He,he! Det finns allehanda hopkok som kluriga personer totat ihop efter principen att "nöden är uppfinningarnas moder" och mycket av det som åtminstone jag ser är sånt som aldrig kommit till om inte det varit brist på material och pengar.Några grejer kommer klart till av ren uppfinnarlust.

I Bromma,alldeles utanför staden,såg jag nån som helt sonika lagt omkull ett gammalt omklädningsskåp av trådgallermodell.Därinne skuttade två slok-örade kaniner runt...
För egen och ytterligare någons del tillverkade jag för många år sen en tandem-cykel att
användas vid de årliga sommarfesterna på landet.Skälet var att den tandem vi redan hade visade sig vara omöjlig att cykla annat än rakt fram med efter ex.vis en kräftskiva.
Färden fortsatte allt som oftast i "tangentens riktning" i nån de otaliga kurvorna på vägen hem.Min tandem blev därför på bredden,sida vid sida.För att det inte skulle bli tvärstopp i vägskälen länkades styrningen ihop med ett rör så att BÃ…DA hjulen svängde endera höger eller vänster.

Inspirerad av bygget försökte jag mig på att byta plats på sadel och styre.Dessutom vändes vevpartiet så att bromsning/trampning skiftade rotationsriktning.Det gick faktiskt efter lite träning att cykla på tingesten.Man fick alltså bakhjulsstyrning som dessutom manövrerades med rumpan/sadeln.Enda fördelen! var att man märkte när man tappade det som fanns på pakethållaren.Förhoppningsvis var det inget värdefullt,det man just cyklat över...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #36 skrivet: tor 31 jul 2008 22:17:46 »
Tandemcykeln lät oerhört praktisk för stabil hemkomst :) men inte nästa stadie med omkastad sits och styre mm

Sen är det inte nöd utan humor det handlar om det mesta, kryddat med en nedärvd instinkt att ta tillvara på saker och inte slänga som somliga av oss i vår släkt är drabbade av... :)

Hittade bilden på rococogrillen far gjorde till sin bror -den är ännu vid liv såg jag, och själv har far en grill på en fot a la tulip/saarinen :) men inte precis: Det är en kopia med rakt rör upptill som suttit på barstolar far köpt på auktion...
(äpplet faller inte långt från päronträdet säger de som ni vet)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #37 skrivet: fre 1 aug 2008 01:03:43 »
Nästa sommar ska jag använda duschkaret i plast, från den nu rivna uteduschen, till jordgubbsplantor. Reservation för annan plantering.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #38 skrivet: fre 1 aug 2008 17:55:11 »
Gamla fina kräftlyktor av papper är det synd att använda utomhus. De blir ju förstörda av fukt.
Jag sparar konservburkar och gör hål i dem med colaöppnare, spikar och vad man nu kommer på att använda. Gör ett hål i var sida, sätt i ståltråd till upphängning.Placera värmeljus i. Kasta dem efter säsongen eller använd dem även på vintern. Skitsnyggt med många sådana i träden.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Pånyttfödda ting.
« Svar #39 skrivet: sön 2 nov 2008 12:54:37 »
Ämnet är långt ifrån uttömt som synes: