Författare Ämne: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti  (läst 29951 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #15 skrivet: tis 2 okt 2007 09:35:47 »
Ja, du kan klicka på min senapsgula så ser du texten riktigt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #16 skrivet: tis 2 okt 2007 10:01:18 »
Ja just ja, nu ser jag. Det är samma märkning.
Allt går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #17 skrivet: tis 2 okt 2007 16:01:46 »
Var på Mio idag och tog bilder på alla deras margarethekannor, eller vad vi nu ska kalla dem för. Nu hittar jag inte usbkabeln till telefon en, bild kommer senare: det fanns rååååååsa! Vill ha!
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #18 skrivet: mån 5 nov 2007 00:29:42 »
Jag fick låna boken "Bruksföremål av plast" av Thomas Lindblad, Signum förlag 2004

Där står om Margrethe sidan 224, 226 (notera nu att jag angett källan ordentligt här ovan)
Citera
För att öka försäljningen vände sig Rosti i början av 50-talet till den nyetablerade designfirman Bernadotte & Björn och beställde en stor beredningsskål som skulle tillverkas i melamin.
...
Designern Jacob Jensen, nyanställd hos Bernadotte & Björn, fick uppdraget att rita skålen
...
Den stora lanseringen ägde emellertid rum julen 1954. Då fanns skålen i tre storlekar, 2, 2,5, och 3 liter, i färgerna vit, blått, gult och grönt. Sigvard Bernadotte hade 1953 fått danska hovets tillstånd att döpa skålen till Margretheskålen... 1966 utökades antalet storlekar til fem stycken: dessa försågs med gummiring i botten för att inte glida. de ursprungliga diskreta färgerna ersattes 1966 av de populära "Tivolifärgerna": lila, rött, orange och olivgrönt. Idag 2003 finns skålen i mjukt gult, mjukt blått, mjukt grönt vitt, rött och oceanblått.
...
Skålen är den mest framgångsrika danska danska plastprodukten och har sedan 1954 sålts i flera miljoner exemplar.

Så där fick vi ett designernamn och mera uppgifter. Mixerkannan står det om också, och den finns med på bild med i sina två versioner

Citera
Margretheskålen fick ett komplement i form av en hög och smal mixkanna, lämplig för manuell eller elektrisk visp. de hade exakt samma bräm som den stora skålen, men en spetsig och kantig snip. Kannan producerades av företaget Dr. Oetker.
 Bildtext s. 224:
...Därefter två varianter av Rostis mixkanna. Den högra är den ursprungliga, designad av Peter Boberg för tyska Oetker. kannan till väster med en mjukare snip är redaesignad på 70-talet av Erik Lehmann.
På bilden en röd med rundad pip och sen precis en sån som jag har! jag hade endast önskat att det stod med vilket år mixkannan kom
« Senast ändrad: mån 5 nov 2007 00:31:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #19 skrivet: sön 16 aug 2009 18:19:18 »
Jag köpte en Margrethe på loppis för en tid sedan och kom för några dagar sedan in i en butik som hade gummiringar till dessa. Glad i hågen så köpte jag en ring till en tvålitersskål då jag tyckte att den till treliters såg stor ut. Väl hemkommen så visade det sig att min skål var en 2,5 liters, så ringen passade inte. Nu har jag googlat lite efter gummiringar, men det verkar inte finnas några till 2,5 liters, är det samma som till 3 liters?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #20 skrivet: sön 16 aug 2009 21:25:10 »
Jag köpte en Margrethe på loppis för en tid sedan och kom för några dagar sedan in i en butik som hade gummiringar till dessa. Glad i hågen så köpte jag en ring till en tvålitersskål då jag tyckte att den till treliters såg stor ut. Väl hemkommen så visade det sig att min skål var en 2,5 liters, så ringen passade inte. Nu har jag googlat lite efter gummiringar, men det verkar inte finnas några till 2,5 liters, är det samma som till 3 liters?
Nej, den yttre diametern på gummiringen på en treliterskanna är 121 mm sådär, medan 2,5literkannans har en yttre diameter på ca 111 mm, jag föreslår att du köper en ring till en treliters och kapar en liten bit, fast är ringen som finns HELT förstörd? Jag har skrapat fram lite fräschare yta på mina gamla, har problem med en relativt ny ring som legat i vinägrettsås, och blivit något upplöst och delvis kletig
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #21 skrivet: sön 16 aug 2009 21:44:16 »
Okej, tack, då vet jag att jag att de inte passar. Och ja, jag vill nog säga att ringen är i det närmaste kass, jag skrapade lite på den och det verkar inte gå att få fram friskt gummi. Kan det gå att vända på ringen tro? Det ser ut som att det inte är några torrsprickor i den delen som varit dold om man bänder lite.

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #22 skrivet: sön 16 aug 2009 21:45:18 »
Jag har en brun 2,5 liters som kom till min familj helt ny 1975. En av poängerna med skålen är ju den halkhindrande gummiringen, men den stelnade och dog för många år sedan, säkert för 15 -20 år sedan. Elvis-p-repor finns massor i min skål, tillsammans med små gropliknande prickar i plasten. Skålen funkar fint fortfarande och används regelbundet. Den är märkt: Mepal-service/Rosti/2,5 L/Denmark.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #23 skrivet: sön 16 aug 2009 22:15:53 »
Okej, tack, då vet jag att jag att de inte passar. Och ja, jag vill nog säga att ringen är i det närmaste kass, jag skrapade lite på den och det verkar inte gå att få fram friskt gummi. Kan det gå att vända på ringen tro? Det ser ut som att det inte är några torrsprickor i den delen som varit dold om man bänder lite.
Att vända på den låter som en kanonidé! Den inre sidan har ju varit skyddad från väder och vind, enda jag kan tänka mej är om den inte vill sitta kvar mot skålen med den torra delen inåt. Men värt att prova tycker jag!

Jag har en brun 2,5 liters som kom till min familj helt ny 1975. En av poängerna med skålen är ju den halkhindrande gummiringen, men den stelnade och dog för många år sedan, säkert för 15 -20 år sedan. Elvis-p-repor finns massor i min skål, tillsammans med små gropliknande prickar i plasten. Skålen funkar fint fortfarande och används regelbundet. Den är märkt: Mepal-service/Rosti/2,5 L/Denmark.

Vad bra, då har vi en datering på kannorna det står som du säger under. Nu för jag åka och kika under den bruna byttan som står hos den utflyttade sonen också (kom just därifrån då vi firat hans födelsedag som eg. är imorgon)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Margrethe-skålar av Sigvard Bernadotte & Acton Bjørn, Rosti
« Svar #24 skrivet: sön 16 aug 2009 22:36:09 »
Jag pillade loss ringen och vände på den. Som nytt! Verkar sitta kvar också.