Författare Ämne: Hur tvättar man en rya?  (läst 13773 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Hur tvättar man en rya?
« skrivet: tis 8 jul 2008 15:11:36 »
Med anledning av Sussiehs fråga i Bildgåtan, undrar även jag hur man tvättar en rya.

Den jag själv köpte var jag inne på att skölja av i badkaret i nästan kallt vatten  med lite diskmedel i, men än så länge blev den vädrad (bortglömd) i tre dygn på balkongen och duger trots ett par mindre fläckar jag såg.

Diskmedel (eller tvål) för jag hade läst att det inte är bra med vanligt tvättmedel för att det har för högt ph.

Kan man köra ylleprogram på tvättmaskin?

Alla tips välkomnas!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hur tvättar man en rya?
« Svar #1 skrivet: tis 8 jul 2008 17:55:32 »
Med ryorna gör jag likadant som med de persiska. Dvs kollar in väderleksrapporten och när det är ett högtryck som verkar bli kvar lägger jag ut mattan på altanen och tvättar. Sköljer noga och låter torka i solen. Jag har tidigare använt såpa men nu använder jag lactacyd. Jag tvättar mina fårskinn i lactacyd och då tänkte jag att det kan fungera på annan ull också och det gjorde det. Ryorna skulle jag nog inte stoppa i maskinen om de nu rymdes där vilket de inte gör. Jag vet inte om jag inbillar mig men någonstans har jag i minnet att Reseda skrivit om detta tidigare. Tjoho Reseda!!! Var är du?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Hur tvättar man en rya?
« Svar #2 skrivet: tis 8 jul 2008 18:56:32 »
Jag har tvättat en ryamatta i maskin på ullprogrammet förr, och den blev jättefräsch och fin. Det var dock ett riktigt biligt loppisfynd, kanske inte värt risken om den är för fin. De kan ju vara tillverkade av olika material o.d.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Hur tvättar man en rya?
« Svar #3 skrivet: tis 8 jul 2008 20:53:05 »
Jag sydde faktiskt en rya på 60-talet, en röd ca 2 m x 1,5 m, den användes flitigt och gick hädan för ca 10 år sedan då den var alldeles utsliten på vissa ställen. Jag tvättade den på ullprogrammet i den stora tvättmaskinen i tvättstugan med lite vanligt tvättmedel. Blev lite sugen på att tillverka en ny, får fundera lite på saken.  ;)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hur tvättar man en rya?
« Svar #4 skrivet: tis 8 jul 2008 22:38:50 »
Jag har tvättat ryor i maskin på ylletvätt samt torktumlat på lägstra värme har fungerat helt okej

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hur tvättar man en rya?
« Svar #5 skrivet: mån 21 jul 2008 14:11:28 »
Det var äkta mattor, röllakansmattor och typ wiltonmattor jag berättade om. Spola dem med kallt vatten och bilshampo. Låt shampot verka ett par timmar.

Sedan hänger vi dem på poolräcket och spolar av dem med högtryckstvätten. Alla mattor får genomgå denna procedur 1 gång om året, på sommaren förstås.