Allmänt > Fria diskussioner
Har svampen kommit hos er??
änglautanskor:
Då får jag köra mitt vanliga svamprace........på ica kvantum finns det fina plastbehållare fulla med små knubbiga kantareller för endast 219kr kilot, jag brukar gå förbi lite lagom ointresserad och låtsas att jag inte sett dom små gulingarna, sen går jag därifrån och skrattar lite hånfullt för mig själv och tänker att en dag ska jag oxå kunna fylla stora svampvänliga korgar med dessa skogens gyllene guld.
Reseda:
kikis, tack för erbjudande om att låna hunden. Verkligt generöst men..............det har tagit några år att avprogrammera vår ena hund från att ÄTA kantareller i skogen. Törs inte väcka den björn som sover :-*
kikarbara:
--- Citat från: Reseda skrivet lör 26 jul 2008 23:40:57 ---kikis, tack för erbjudande om att låna hunden. Verkligt generöst men..............det har tagit några år att avprogrammera vår ena hund från att ÄTA kantareller i skogen. Törs inte väcka den björn som sover :-*
--- Slut citat ---
Visst är det typiskt när man väl har en hund som gillar att hitta de små rackarna, att de inte bara vill hitta dem utan tar hela kakan själv... *surar med armarna i kors*.
Jag har INTE tränat svampsök men han var med i skogen och plockade svamp som valp när han var kring halvåret; och eftersom jag visade intresse för de där grejjerna så började han söka på egen hand. Visst skall han till när han hittade en liten guling med rätt doft; och så när jag närmar mig fram.... då körde han trynet i dem och glufs-glufs var de borta... (hygglig bytesmedvetenhet mao). En PERFEKT sökinlärning -med efterspel- som har suttit sedan dess. Numera får han stanna hemma så snällt om jag nu får för mig att jag skall till skogs med en körg.
JJ:
Ta med hunden men sätt munkorg på honom. Då kan du få med svampen hem uppletad men ouppäten.
Min pappa hade hund förut, och den hunden gillade hallon (bl a, det var en labrador). Han åt av hallonen från buskarna som fanns i trädgården, så om vi skulle få några så fick man koppla hunden så han inte kom i närheten av trädgårdslandet.
Reseda:
Det dröjde ett tag, innan jag fattade sambandet mellan mina länsade kantarellställen och hunden. Tyckte förstås att folk plockade ovanligt slarvigt. Tog sedan lyckligt svansviftande hund på bar gärning mitt bland kantarellerna. Numera har han sin hundkompis med i skogen och busar hellre än äter kantareller.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion