Författare Ämne: Har svampen kommit hos er??  (läst 14043 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Har svampen kommit hos er??
« skrivet: tis 22 jul 2008 18:01:03 »
Här är kantarellerna på gång efter regnandet. På 14 dagar har vi fått 88 mm. För en vecka sedan tittade jag över mina kantarellställen. Inte mycket att hurra för i storlek då. Massor av pyttesmått. Får nog gå en sväng och titta i slutet av veckan.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #1 skrivet: tis 22 jul 2008 18:11:03 »
Javisst har de kommit, kantarellerna alltså. Väldans små o pyttiga så de får stå kvar. Jag föredrar Karl-Johan men fina exemplar är inte så lätt att hitta. Annars är Sotbrun vaxskivling också en favorit i svampvärlden. Oj, nu börjar jag tom längta efter höstens trattisar och trumpetsvamp. Det är något alldeles speciellt att plocka dem tycker jag. Men, nej. Nu ska jag njuta av sommaren, tids nog kommer hösten.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #2 skrivet: tis 22 jul 2008 21:09:49 »
Hmmm, i Örebrotrakten kan man väl se svampen jämt... :)

Jag har inte varit och tittat än - jag förknippar kantareller med hösten så jag väntar nog ett tag till. Nu hoppas vi på 25 grader varmt och sol på dagarna (det får gärna regna på nätterna).

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #3 skrivet: tis 22 jul 2008 21:13:08 »
Jag ska kolla in skogarna runt Gråbo till helgen ,nu måste det vara min tur att bära hem bärkassar fyllda av svamp..........

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #4 skrivet: fre 25 jul 2008 22:04:26 »
Bert Karlsson har redan börjat att bära hem kantarellerna i bärkassarna........står faktiskt i tidningarna varje sommar.......men i år är det min tur............Så släng dig i väggen  Bert, stanna du kvar i Grebbestad så tar jag hand om svampen.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #5 skrivet: fre 25 jul 2008 22:08:04 »
Jag skulle använda svampkorgar istället för bärkassar, dom är luftigare :-* och kram

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #6 skrivet: fre 25 jul 2008 22:10:58 »
Har du hittat nån svamp ?
Kram själv!

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #7 skrivet: fre 25 jul 2008 22:36:30 »
För tidigt och varmt här uppe :P

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #8 skrivet: lör 26 jul 2008 12:26:25 »
Hahaha Nisse! Kantareller kräva gul plasthink. Då denna passerar dem i skogen sticka de opp sina små huvuden och spana flitigt. De tänka: Är detta månne kusin Herman från Amerika, där allt är så STOOOORT? DÃ… kastar man sig över dem och plockar.

OM detta tips skulle svika, lockar man fram dem med ropet: Kom små vänner så får ni åka hiss. De äro nämligen omåttligt förtjusta i hissåkning, de små godingarna.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #9 skrivet: lör 26 jul 2008 22:09:49 »
Hahaha Nisse! Kantareller kräva gul plasthink. Då denna passerar dem i skogen sticka de opp sina små huvuden och spana flitigt. De tänka: Är detta månne kusin Herman från Amerika, där allt är så STOOOORT? DÃ… kastar man sig över dem och plockar.

OM detta tips skulle svika, lockar man fram dem med ropet: Kom små vänner så får ni åka hiss. De äro nämligen omåttligt förtjusta i hissåkning, de små godingarna.

Asså, om ni bara vill HITTA dem så lånar jag gärna ut min hund. Med svampgaranti. Han låter ALLA svampar vara utom kantrareller, för dem äter han upp direkt. Innan ni hinner blinka eller korrigera...

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #10 skrivet: lör 26 jul 2008 22:30:50 »
Då får jag köra mitt vanliga svamprace........på ica kvantum finns det fina plastbehållare fulla med små knubbiga kantareller för endast 219kr kilot, jag brukar gå förbi lite lagom ointresserad och låtsas att jag inte sett dom små gulingarna, sen går jag därifrån och skrattar lite hånfullt för mig själv och tänker att en dag ska jag oxå kunna fylla stora svampvänliga korgar med dessa skogens gyllene guld.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #11 skrivet: lör 26 jul 2008 23:40:57 »
kikis, tack för erbjudande om att låna hunden. Verkligt generöst men..............det har tagit några år att avprogrammera vår ena hund från att ÄTA kantareller i skogen. Törs inte väcka den björn som sover  :-*

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #12 skrivet: sön 27 jul 2008 08:30:08 »
kikis, tack för erbjudande om att låna hunden. Verkligt generöst men..............det har tagit några år att avprogrammera vår ena hund från att ÄTA kantareller i skogen. Törs inte väcka den björn som sover  :-*

Visst är det typiskt när man väl har en hund som gillar att hitta de små rackarna, att de inte bara vill hitta dem utan tar hela kakan själv... *surar med armarna i kors*.

Jag har INTE tränat svampsök men han var med i skogen och plockade svamp som valp när han var kring halvåret; och eftersom jag visade intresse för de där grejjerna så började han söka på egen hand. Visst skall han till när han hittade en liten guling med rätt doft; och så när jag närmar mig fram.... då körde han trynet i dem och glufs-glufs var de borta... (hygglig bytesmedvetenhet mao). En PERFEKT sökinlärning -med efterspel- som har suttit sedan dess. Numera får han stanna hemma så snällt om jag nu får för mig att jag skall till skogs med en körg.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #13 skrivet: sön 27 jul 2008 10:44:01 »
Ta med hunden men sätt munkorg på honom. Då kan du få med svampen hem uppletad men ouppäten.

Min pappa hade hund förut, och den hunden gillade hallon (bl a, det var en labrador). Han åt av hallonen från buskarna som fanns i trädgården, så om vi skulle få några så fick man koppla hunden så han inte kom i närheten av trädgårdslandet.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Har svampen kommit hos er??
« Svar #14 skrivet: sön 27 jul 2008 14:04:50 »
Det dröjde ett tag, innan jag fattade sambandet mellan mina länsade kantarellställen och hunden. Tyckte förstås att folk plockade ovanligt slarvigt. Tog sedan lyckligt svansviftande hund på bar gärning mitt bland kantarellerna. Numera har han sin hundkompis med i skogen och busar hellre än äter kantareller.