Författare Ämne: Helsingborgsmässorna denna helg  (läst 4836 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Helsingborgsmässorna denna helg
« skrivet: tor 24 jul 2008 23:53:35 »
Jag har inte lagt in det i kalendern eftersom ingen annan än jag hade planer på att åka dit. Idag var jag där i alla fall - åkte hemifrån 06.10 och kom hem för en timme sedan.

Det var tre mässor samtidigt inom ett hundratal meter. Synd att de inte har gemensam entreavgift så det blev att betala 100+80+50 kr för detta. Det dyraste inträdet gick till den fina mässan med ganska mycket (dyr) konst. I allmänhet var det stora pengar och jag tror inte att det såldes så mycket där. Det billigaste jag såg kostade runt 5.000 kr och sedan rusade priserna upp över miljonen. Visst fanns det några fina Ravennaskålar, en fåtölj modell ägget och ett par litografier av Baertling, annars fanns där inget av intresse för mig. om jag åker dit nästa år igen så kommer jag inte att gå in dit igen.

Den minsta mässan arrangerades av Mäss-card och där köpte jag bara en sak. Utbudet varierade kraftigt - från ganska bra (men dyra) saker till rent skräp. Den tredje och sista mässan var störst och bäst. Men den hade haft öppet igår också så fynden var nog redan hemburna kan jag tro. Men jag gjorde ett hyfsat fynd ändå - en fajansskål av Stig Lindberg för 100 kr. Visserligen inte så dekorativ som de brukar vara men den var fin ändå. Utöver detta så köpte jag delar till serviserna Colorado (Gustavsberg) och Entré (Rörstrand) till ganska så normala pengar.
« Senast ändrad: tor 24 jul 2008 23:56:18 av JJ »

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Helsingborgsmässorna denna helg
« Svar #1 skrivet: fre 25 jul 2008 00:24:40 »
Gillar du Ravennaskålar,JJ? Vad tycker du om denna ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Helsingborgsmässorna denna helg
« Svar #2 skrivet: fre 25 jul 2008 21:41:34 »
Är det din? Den var kanonfin! En dag skall jag ha (minst) en. Synd att de skall vara så dyra! Palmquist har gjort mycket fina saker men ravennaskålarna är nummer ett!

Nu fick jag reda på idag att jag inte hade sett allt på mässan. Den finaste mässan fortsatte visst i en annan hall, den största av alla. Men det fanns inga skyltar som visade "Hall nr 2" på eller så. Det fanns skyltar och pilar som det stod "Antikmässa" på, men de fanns ju överallt eftersom de andra mässorna ville ha uppmärksamhet också. Synd att man missade detta - jag hade pengar kvar också...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Helsingborgsmässorna denna helg
« Svar #3 skrivet: lör 26 jul 2008 01:13:22 »
Ja, den är min :) Jag har betalat en del för den  :(
Köpte den för ett litet tag sedan på en auktion här i närheten. Jag hade redan innan auktionen bestämt mig för ett maxpris vad jag kunde/ville betala för den. Tala om att jag blev förbannad och upprörd när en auktionsförrättare som jag har respekterat och uppfattat som ärlig låter förre ägaren sitta och trissa upp priset på skålen. Dessutom sitta och vänta in bud från förre ägaren precis som om det vore en "riktig" spekulant.
Vad ingen av dem visste var att JAG visste vem som hade lämnat in skålen (HUR jag visste det är en annan historia  ;)  )
Dagen efter när jag hämtade skålen konfronterade jag auktionsförrättaren med hans sätt att sköta auktionsförfarandet. Han blev mycket upprörd över att (som han uttryckte det) bli anklagad för att vara oärlig. När jag talade om att jag visste att inlämnare/budgivare var samma person blev han mållös. Sedan slängde han ur sig " då vill du väl påstå att vi fifflade med bronsstatyn också". Det var en rysk bronsstaty som såldes för 46 000kr. Inropare var "förre skålägaren". Jag sa bara att det inte intresserade mig, men så här efteråt undrar man ju varför han drog upp det ???
Det lär dröja innan jag handlar där igen och det grämer mig lite att jag för ett par år sedan på AP "gick i god" för denna auktionsfirma när de blev som jag såg det oskyldigt på hoppade.
Hoppsan! Det blev ett långt svar på en enkel fråga  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Sarah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Helsingborgsmässorna denna helg
« Svar #4 skrivet: ons 6 aug 2008 21:05:32 »
Hur vanligt är budtrissning på en vanlig auktion? *Skeptisk*
Inlämnaren riskerar ju att själv ropa tillbaka den, och får betala runt 20% i inlämningsavgift + 20% i inköpsavgift + slagavgifter och eventuell fotoavgift. Gör drygt 4000kr på ett objekt för 10.000kr. Låter som en dålig affär.
Normalt lägger man väl ett bevakningspris, då får man iaf det man begär för objektet. Säljs det inte så blir det bara några hundralappar i avgift, och chansen finns att sälja objektet vid nästa tillfälle.

Ser inte heller att det skulle ligga i auktionsförrättarens intresse att tillåta "budtrissning", undantaget när det är hans (firmans) eget gods och det är hans egna anställda, bulvaner, som trissar upp priserna. Vanligt hos de kringresande auktionsfirmorna i Sthlm
Still Alive

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Helsingborgsmässorna denna helg
« Svar #5 skrivet: ons 6 aug 2008 21:16:08 »
Hur vanligt är budtrissning på en vanlig auktion? *Skeptisk*
Inlämnaren riskerar ju att själv ropa tillbaka den, och får betala runt 20% i inlämningsavgift + 20% i inköpsavgift + slagavgifter och eventuell fotoavgift. Gör drygt 4000kr på ett objekt för 10.000kr. Låter som en dålig affär.
Såvida inte inlämnare/budtrissare är goda vänner och har affärer ihop. Då spelar det ingen roll.
Tror du att budtrissning existerar bara i Stockholm?
I mitt fall känner jag både inlämnare(=budtrissare) och auktionsförrättaren. Solklart fall av budtrissning eller vad kallar du det när inlämnaren bjuder på sitt eget objekt ???
« Senast ändrad: tor 7 aug 2008 12:52:24 av gitzie »
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))