Författare Ämne: Nordkap t o r landvägen.......  (läst 5152 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Nordkap t o r landvägen.......
« skrivet: lör 26 jul 2008 23:45:36 »
Är det någon av er som gjort den resan? Vi tänker göra den i augusti.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #1 skrivet: tor 31 jul 2008 12:40:33 »
Efter att ha läst på nätet om Nord Kap, så känns det rätt att packa med dunjackor mm.
Inte ska vi åka 175 mil och frysa vid målet.

Men att plocka fram vinterkläder i denna hiskeliga värme........ :-\

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #2 skrivet: tor 31 jul 2008 19:27:57 »
Varför inte ta en sväng till Skara Sommarland istället? där kan man till och med bada   ;).

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #3 skrivet: fre 1 aug 2008 00:59:45 »
"Varför inte ta en sväng till Skara Sommarland istället?"

Tack och lov så är den tiden förbio, då ungarna skulle till Sommarland ett par dagar varje år. Såg på TV hur trevligt det är nu i vattenlandet. Tuppkycklingarna badar ju med lortiga kalsonger under badbyxorna så klorhalten har fått ökas på ordentligt.

FYYYY vad snuskigt!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #4 skrivet: lör 16 aug 2008 19:06:40 »
På Nordkap var minsann vattnet INTE klorerat! Helt otrolig resa!!

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #5 skrivet: lör 16 aug 2008 20:29:11 »
 Man lär av misstagen, jag var "uppåt" efter midsommar en gång,  hade bara en kavaj med mig. Låg snö kvar i dalgångar ovanför norra polcirklen, fick köra hela nätterna vilket var rätt annorlunda. För kallt att tälta på natten.
 Kom till  något som heter Dunderland på natten vid ett tiden och hälsade hjärtligt på stins som vid vår ankomst stod upp i sängen. Trevlig karl bara han vaknat till liv riktigt.
 På tal om att tälta så var det inte lätt att finna något ställe med mylla som tältpinnarna kunde stickas ner i.
 Tog upp en tysk liftare, han skulle bara åka med till Moirana men det visade sig att detta var en bluff, så vi löste problemet genom att köra in på en miniväg, då fick han fräs på speleverket, ville genast av. Efter det att han gått av så vände vi bilen och körde tillbaka, när vi kom upp till stora vägen så pekade vi som om vi skulle tillbaka och det körde vi också men bara för att ta sats.
 Kom som en pil förbi honom i kanske 140 knyck så hans chans att åka med var minimerad.
 Ja det var kul i Norge.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #6 skrivet: lör 16 aug 2008 20:55:14 »
På Nordkap var minsann vattnet INTE klorerat! Helt otrolig resa!!
Brr, var det inte kallt i vattnet?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #7 skrivet: sön 17 aug 2008 00:28:19 »
ada, only God knows. Jag hade inte nerver att prova ens. Men....det luktade inte klor!

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #8 skrivet: sön 17 aug 2008 13:22:12 »
Vi har "bara" rest Nynäshamn - Stora sjöfallet. Kom aldrig så långt som till Nordkap. Men vid stora sjöfallet var det j-t kallt fast det var mitt i juli och 25 grader varmt i Gällivare, hade verkligen behövt dunjackorna vilket vi inte hade!
Reseda det var väl värt den långa resan? Det tyckte iaf vi.  :)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #9 skrivet: sön 17 aug 2008 22:27:58 »
Det var absolut värt den långa resvägen! 465 mil blev det sammanlagt.
Vi åkte genom Finland upp. Det gick fort, för vägarna är bra. Från 5 mil före Alta på norsk-finska gränsen upp till Nordkap tog det nästan 1 hel dag. Vi stannade 1 dygn på platån. All slags väder hade vi. Det växlade otroligt snabbt. +8 var det på dagen och det blåste friskt. Tur att jag packade med dunjackorna.

Vi hade läst att man ska ta vägen över Haparanda och utmed gränsen Finland-Sverige på finska sidan på uppvägen. Tur att vi följde råden. Inte mycket att se på, förutom renar i Finland. Har man åkt norska vägarna upp, så käns nog vägen hem över Finland ganska avslagen. Norska vägarna, vi åkte genom Norge ner till Svinesund, var inte roliga. Stup så jag inte vågade titta på ena sidan och tätt intill bergväggar på andra sidan. Tunnlarna kändes befriande...... Men en helt otrolig naturupplevelse är Norge.
« Senast ändrad: sön 17 aug 2008 22:38:06 av Reseda »

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #10 skrivet: mån 18 aug 2008 20:52:23 »
 Jag har en hel del negativ från min färd tagna på specialfilm gjord för elektronmikroskop, en otroligt finkornig film som alltid fick exponeras med stativ.
Resultatet blev något extra, även från den synpunkten att jag sedan framkallningen varit av med alla negativen med just den filmen.
 Synd för stinsen ställde upp som modell 1 på natten, kunde ju varit kul att beskåda den rackaren så här efter dessa år.
 Undrar om stationen Dunderland finns kvar?

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Nordkap t o r landvägen.......
« Svar #11 skrivet: mån 18 aug 2008 21:01:40 »
 Jo då en Dunderlandare läggs inte ner i första taget.