Författare Ämne: Coca-Cola  (läst 5924 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Coca-Cola
« skrivet: sön 3 aug 2008 19:54:31 »
Jag samlade förut på äldre svenska Coca-Colaföremål men sålde nästan hela samlingen för ca ett halvår sedan. Några saker har jag kvar. På bilderna: Väggalmanacka från 1961 och en kyl från 50-talet, gjord av AJO i Träslövsläge. Kylen skall jag ställa in i köket sedan men står för tillfället i det hörn i vardagsrummet som jag inte har visat bild på tidigare.

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Coca-Cola
« Svar #1 skrivet: sön 3 aug 2008 21:00:56 »
Vet du hur många sockerbitar det får plats i en cocacola flaska från 50-talet? Och hur många flaskor cola får plats totalt i ditt kylskåp?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Coca-Cola
« Svar #2 skrivet: sön 3 aug 2008 21:07:39 »
Kylen är konstruerad så att det går i två av de gula träbackarna på bredden och två på höjden - totalt fyra alltså. I varje back går det i 6 x 4 flaskor (24). 96 flaskor totalt alltså om de står i backarna, och skippar man dessa så blir det fler.

Sockerbitar? Jag tror inte att man kan få i en hel sockerbit i flaskmynningen på en 50-talsflaska - om detta var en kuggfråga...

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Coca-Cola
« Svar #3 skrivet: sön 3 aug 2008 21:58:23 »
Grattis till din underbara kyl för cocacolaflaskor, jag är så himla lycklig för din skull

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Coca-Cola
« Svar #4 skrivet: sön 3 aug 2008 22:10:22 »

J! frågan  var hur mycket socker  en coca cola innehåller?

Ja du , alldeles för mycket för dig, samt lika för mig vill bara vara ledig och ha det bra utan en massa jobbiga människor

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Coca-Cola
« Svar #5 skrivet: tis 5 aug 2008 21:24:22 »
Coca-Cola såldes bara på apotek i början, men så värst nyttigt är det väl inte. Men nog kommer jag att fortsätta dricka det - ett beprövat recept från 1884 (dock är det inget kokain i nu, det togs bort på 1920-talet). Jag tror att lightvarianten är onyttigare än den vanliga. I Sverige infördes det först 1953 - både Norge och Danmark har haft det sedan 30-talet. I Finland tror jag att det kom 1952 i samband med OS i Helsingfors, och det drev nog på införandet i Sverige.
« Senast ändrad: tis 5 aug 2008 21:26:46 av JJ »