Författare Ämne: Ovanliga färger  (läst 8292 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Ovanliga färger
« skrivet: lör 26 jul 2008 23:48:12 »
Det händer ofta att vissa serier i glas och porslin (och annat) är gjorda i flera färger men där en speciell färg är så ovanlig att man nästan aldrig ser den, och när den väl dyker upp till salu så blir den mycket dyrare än likadana i vanliga färger. Jag skriver det jag kommer på nu så kan ni andra fylla på.

Orrefors Fuga - grön
Orrefors Colora - svart
Rörstrand Entré - röd
Krenchel Krenitskål - vit
Gustavsberg Domino - ljusblå

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #1 skrivet: sön 27 jul 2008 04:20:10 »
Zebra - blå,röd,brun m.fl alla färger som inte är svart i princip.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #2 skrivet: sön 27 jul 2008 12:29:20 »
Kanske inte så ovanlig men ändå inte helt lätt att komma över alla delar.
Blå Eld - Röd Eld Hertha Bengtsson
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #3 skrivet: fre 1 aug 2008 01:09:58 »
Champagneglas Salut formgivna av Simon Gate, blå och grå är svåra att få tag på!

Gröna finns massor. Jag har tänkt mig att ha 3 glas av var färg som de är gjorda i. Men...det är ju trots allt kul att ha något att leta efter.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #4 skrivet: fre 1 aug 2008 22:37:29 »
Zebra - blå,röd,brun m.fl alla färger som inte är svart i princip.

För de som inte vet om det så såldes bara de svartvita zebrakopparna i Sverige. De andra färgerna är exportmodeller som såldes bl a i USA. Är det någon som har sett kanna, sockerskål och gräddsnipa i andra färger än svartvitt? De är ovanliga och dyra redan i svartvitt och lär inte bli billigare i någon annan färg!

En parallell är de rosa kobratelefonerna (som av någon anledning är eftertraktade) som också är exportmodeller som inte såldes i Sverige. Dessa har förresten ringklocka inbyggd till skillnad mot de som såldes här.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #5 skrivet: lör 2 aug 2008 00:16:11 »
En parallell är de rosa kobratelefonerna (som av någon anledning är eftertraktade) som också är exportmodeller som inte såldes i Sverige. Dessa har förresten ringklocka inbyggd till skillnad mot de som såldes här.
Dum fråga, hör man inte att det ringer i en vanlig svensk kobratelefon?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #6 skrivet: lör 2 aug 2008 00:19:44 »
 ;D ;D Den måste väl vara kopplad till en extern ringklocka kanske ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #7 skrivet: lör 2 aug 2008 21:13:03 »
Dum fråga, hör man inte att det ringer i en vanlig svensk kobratelefon?

Kobratelefonen var tänkt som en komplementtelefon så den behövde inte ha en ringklocka tyckte man då. Men det fanns en extern ringklocka att köpa och koppla in ifall man ville ha en ringsignal.

En fd jobbkollega köpte en kobratelefon och upptäckte att det aldrig ringde till henne, tills någon efter en lång tid upplyste om att den inte hade inbyggd ringklocka.
« Senast ändrad: lör 2 aug 2008 22:10:00 av JJ »

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Ovanliga färger
« Svar #8 skrivet: lör 2 aug 2008 21:57:27 »
Kobratelefonen var tänkt som en komplementtelefon så den behövde inte ha en ringklocka tyckte man då. Men det fanns en extern ringklocka att köpa och koppla in ifall man ville ha en ringsignal

Aha, intressant! Jag har en kobratelefon som jag köpt från ett annat land (minns inte vilket land nu, jag köpte den på ebay och det var hundra år sen). Den har inbyggd ringning, och jag har aldrig fattat vad folk har menat när de pratar om kobratelefoner med "ringmodul". Nu förstår jag, tack för upplysningen!  :)