Författare Ämne: Karaff eller vas?  (läst 4121 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Karaff eller vas?
« skrivet: tis 29 jul 2008 09:25:52 »
Vad i all sin dar är detta?  Höjd 30 cm, diameter vid mynningen 9 cm och 14 cm över botten. Kulslipat puntelmärke i botten. Trots den lilla pipen, verkar detta vara för åbäkigt för att kunna hanteras som karaff, eller? Känner någon till användningsområdet? Tillverkare kunde också vara kul att veta.

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #1 skrivet: tis 29 jul 2008 19:29:28 »
Har för mig att det är en Signe Persson Melin ,  har för mig att hon stavar så . Karaff  från Boda . Ej säker men påminner om den i alla fall . Hittade min nu och den heter Sangria . Men den jag har är minder en din bara 20 cm hög kanske det gjordes två storlekar ! Men det finns ju liknande som är av finsk design . Mvh Cobe
« Senast ändrad: tis 29 jul 2008 19:37:33 av Cobe »

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #2 skrivet: ons 30 jul 2008 08:42:21 »
Det skulle vara kul att se en bild på din karaff, för jämförelsens skull. Jag är jätteglad om du gör dig besvär!

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #3 skrivet: ons 30 jul 2008 11:34:50 »
Botten på den jag har är 11,5 cm och öppningen 8,7 och höjden är 20,8 där har du exakta måtten på min . Mvh Cobe

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #4 skrivet: ons 30 jul 2008 11:53:21 »
Tack! Det ser ut att vara en mindre version av min karaff. Namnet ger ju en ledtråd om användningsområdet ;). Visste du att Signe Persson Melin tidigare haft en verkstad i Spanien, tydligen tillsammans med en spanjor? Detta kan ju ha gett henne inspirationen till karaffen.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #5 skrivet: ons 30 jul 2008 13:01:22 »
Flashback.... det var i Portugal hon var....

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Karaff eller vas?
« Svar #6 skrivet: ons 30 jul 2008 18:36:07 »
 Nej det viste jag inte att hon hade men det är nu på senaste tiden jag har upptäckt hennes alster . Ja men då kan man ju förstå var hon har fått inspirationen ifrån . Ja vist påminner dom väldigt mycket om varandra ju . Mvh Cobe