Främst var det innehållet i bokhyllan som var problemet tycker jag, fägmatchade pocketbokrader funkar inte riktigt, det ska vara varierande innehåll och liv i en bokhylla
Tonys blogg nämndes men länkade inte http://50till70.blogspot.com/
*fniss* Är du litteratursnobb, Ada?
Om jag vänder mig om och kikar så samlas allt i min bokhylla, från uppslagsverk, till faktaböcker (mest sådana ärligt talat) till skönlitteratur, prosa etc, etc, etc, och det är blandat hej villt och står i en himla oreda; en del böcker är inputtade och en del böcker står lite utanför, lätta att hitta och dra ut och in, och när jag tänker efter har vi nog böcker i varje rum, beroende på var vi använder dem och vem som skall ha dem. Böcker är en del av livet, oavsett vilket utförande de har eller om de är inbundna eller pocket.
Det är ju innehållet i en bok som är det viktiga, inte hur den ser ut, är inbunden etc, etc, etc. Det finns väl inget döare att se än en bokhylla för syns skull? Där man tänkt på "hur den gör sig inredningsmässigt" mer än att man har nytta av innehållet?
Men det är nog inte ovanligt. Min favoritmöbelhandlare brukar berätta att det ofta sker att folk vill ha med bokatrapperna när de köper bokhylla. (han har också svårt för det här med dagens bokhyllor som inte är avsedda för böcker och att folk inte läser). Jag tycker att det är lite skrämmande!