Författare Ämne: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?  (läst 3425 gånger)

Häjkon

  • Gäst
Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« skrivet: tis 5 aug 2008 19:43:44 »
Hej! Jag har länge funderat på vad dessa räfflade fyrkantiga vaser har för ursprung. Jag har samlat på mig dem under ett år och nu vore det kul att veta lite om dem. Har någon nån idé?

Tack på förhand!

/Anders

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #1 skrivet: tis 5 aug 2008 19:55:34 »
Originalet heter Isikub från Gullaskrufs glasbruk, och din gröna ser ut att vara äkta vara. Den blåa däremot ser ut att vara en "kopia" från ett annat glasbruk.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #2 skrivet: tis 5 aug 2008 20:02:17 »
De som är kvadratiska i botten ska vara Isikub, de som är rektangulära ska vara Isi-vaser och riktigt små ska heta Minikub, som den lilla på bilden, så jag tror faktiskti inte det var en endaste Isikub, om man ska vara petig JJ :). Formgivare är Lennart Andersson, ca 1959. Den blå färgen stämmer inte för Gullaskrufs produktion tycker jag heller
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Häjkon

  • Gäst
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #3 skrivet: tis 5 aug 2008 20:07:29 »
Tack ska ni ha retro kamrater! Det var snabba puckar! Nej den blågröna har längre mellan räfflorna och är lite rundare i botten, så den är nog något annat. Men jag har även en mörkblå som inte fick plats på bilden, som nog i såfall också är Gullaskruf. Ã…terigen tack!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #4 skrivet: tis 5 aug 2008 20:12:59 »
Det låter fint med den mörkblå :)
Här har du lite Gullaskruf-serier att kika på http://gullaskruv.se/jubileum/glasserier.htm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Häjkon

  • Gäst
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #5 skrivet: tis 5 aug 2008 20:28:58 »
Finfina grejer! Jag tycker jag har stött på mycket från Gullaskruf på loppisarna runt om i landet. Köpte en kantarell liknande reffla vas av Percy idag, en sån med mjölkigt glas för 65 kr, det var ett rätt ok pris ändå. Jag har hört att svenskt glas inte är så eftertraktat här i Sverige, porslin verkar gå bättre.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #6 skrivet: tis 5 aug 2008 20:42:37 »
...så jag tror faktiskt inte det var en endaste Isikub, om man ska vara petig JJ :).

Det är klart att man skall vara petig! Men jag har sett flera gånger att de rektangulära har benämnts Isikub. Bra att få veta det rätta.

Köpte denna Isivas i förra veckan för 15 kr med etikett och allt. Måtten är: 6,0 x 11,3 x 27,6 cm. Den bör kosta mer tror jag.

Häjkon

  • Gäst
SV: Vad kan de här vaserna vara för något? Svenskt? Finskt?
« Svar #7 skrivet: tis 5 aug 2008 21:02:55 »
Snygg. Har aldrig hittat någon med etiketten kvar. De är så strama och stilrena i designen så de borde uppskattas av fler. Har sett en handlare som säljer dem för 300 kr styck. Men de brukar ligga runt 10-30 kr på loppis.