Författare Ämne: Köpes: rosa Sointu-ljusstake  (läst 6108 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« skrivet: tor 7 aug 2008 19:20:16 »
Letar efter paret till denna ljusstake, Arabia, Kaj Franck, Sointu heter den. Finns kaffe- och teserviser mm i samma utförande; olika pastellfärger. Kanhända finns det någon som har ett udda exemplar i sina gömmor?  :)

Ape

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #1 skrivet: tis 7 okt 2008 13:17:05 »
Underbara sointu!   :)
Kan vara lönt att kolla www.huuto.net om du inte har gjort det. Jag har sett en rosa där tidigare. Nu finns det bara en annons som är för två gröna. http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=88440009

Lite knepigt med finskan, men haku betyder sök, vaaleanpunainen betyder rosa. Jag tror att ljusstake är kynttilän. Om man har tur kan man kommunicera på engelska med säljarna.

Lycka till!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #2 skrivet: tis 7 okt 2008 14:26:14 »
Får bara rätta, "kynttilän" betyder "ljus" med en viss ändelse, "kynttilän jalat" är tillsammans ljusstakar eller om man ska översätta direkt för skojs skull: "ljusfötter" :) (ganska tydligt att det är fötter det talas om då säljaren ägnat sig åt särskrivning) I singular obestämd form heter det "kynttilänjalka", info för den som till äventyrs vill söka på finska...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #3 skrivet: tis 7 okt 2008 14:38:41 »
Tack, Ape, men jag är finskspråkig och bosatt i Finland.....söker fortlöpande på Tradera och Huutonet efter ljusstaken(foten), ännu inget napp.

Ada, kynttilän är genitivformen av kynntilä, dvs ljusets fot, direkt översatt.

Men om ni råkar hitta sointu-staken i rosa, så hör av er, jag blir er evigt tcksam!

Ape

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #4 skrivet: tis 7 okt 2008 14:58:46 »
Jaha, hahaha  :D  då har du ju ingen glädje av mina hemsnickrade finska glosor.
Lyckos dig då som fattar allt på Huuto, jag får sitta och slå upp alla ord vilket är omöjligt på finska eftersom ändelserna är många och långa och jag inte vet vilket som är ordets stam. Jag har ett par gånger mailat på finska, de måste ha fått sig ett gott skratt.
Jag ska säga till om jag snubblar över en ljustake.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #5 skrivet: tis 7 okt 2008 15:22:39 »
Kör det ihop sig men finskan, Ape, så be om hjälp, vi är flera på forumet som behärskar detta ändelsernas förlovade språk :D. "Påbyggnaderna" beror på att finskan saknar prepositioner; i, av för, på, osv..... allting kommer i form av ändelser. Och så har vi en massa vokaler, någon har föreslagit att vi kunde exportera till Polen, som verkar sakna dem ;).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #6 skrivet: tis 7 okt 2008 17:08:12 »
Det var för att inte krångla till det så mycket för svennarna jag inte specade vilken ändelse det var, för på svenska säger man ju inte ljusets stake (eller ljusets fot), eller julgranens ljus som på finska, där alla välsignade ändelser ger ett sånt fint flyt i språket :)

Finska var mitt hem- och sommarlovsspråk som barn, lärde mej läsa och skriva själv med hjälp av mammas Aapiskukko (ABC-bok) hade inga hemspråkstimmar förrän på gymnasiet då jag t ex lärde mej de 14 ordklasserna (som kommer sig av alla ändelserna) Nu åker jag till de djupa skogarna ibland och träffar pappsen(sk tillbakaflyttare som pensionen dubbelbeskattas för  >:() med flera kära släktingar
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #7 skrivet: tis 7 okt 2008 17:23:29 »
Jaha, hahaha  :D  då har du ju ingen glädje av mina hemsnickrade finska glosor.
Lyckos dig då som fattar allt på Huuto, jag får sitta och slå upp alla ord vilket är omöjligt på finska eftersom ändelserna är många och långa och jag inte vet vilket som är ordets stam. Jag har ett par gånger mailat på finska, de måste ha fått sig ett gott skratt.
Jag ska säga till om jag snubblar över en ljustake.


 ;) Det är tydligen här vi har hamnat vi övervintrande retrofinnar som saknar tiderna som sprang iväg... (hur många är vi vid det här laget måntro, har du koll Ada?).

Jag är dock väldigt impad av att du mailar på finska till dem, för det är inte lätt ens för många av oss som har språket hemma men som inte har gått i finsk skola eller utbildning. När jag skriver som jag pratar så vet jag med bestämdhet att något blivit fel om jag inte slår upp antingen stavningen eller den korrekta grammatiska ändelsen.

Själv har jag några gånger fått förfrågningar via tradera på engelska för att man inte behärskar att skriva på svenska från finska användare och tycker att det är kul att svara på knagglig finska; men jag vet med mig att jag dels ibland har lite "tornedalsfinska" snarare än "äkta finska" så det blir ibland hemsnickrat blandat med gammalfinska om man säger så, och åtminstone det sista brukar sprida lite glädje *hummel-mummel och harkel* för att uttrycka det snällt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes: rosa Sointu-ljusstake
« Svar #8 skrivet: tis 7 okt 2008 17:34:35 »
;) Det är tydligen här vi har hamnat vi övervintrande retrofinnar som saknar tiderna som sprang iväg... (hur många är vi vid det här laget måntro, har du koll Ada?).

Jag vet inte om jag vill räkna, för forumet ska ju inte betona finskheten på något sätt, utan vara till för ALLA som kan kommunicera åtminstone hjälpligt på svenska + några språk till kan jag tänka som vi kan hjälpa till på vid eventuella förfrågningar tillfälligtvis.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se