Författare Ämne: Folke Ohlssons fåtölj Stanford  (läst 12876 gånger)

MB69

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« skrivet: fre 8 aug 2008 23:54:25 »
Har nyligen köpt en fåtölj, formgiven av Folke Ohlsson och söker efter mer information om både formgivaren och modellen (Stanford). Dessvärre är det tunnsått med info om Folke och hans produktion. Om nån har fakta utöver det jag själv luskat fram vore det intressant att ta del av! Så mycket vet jag efter egen efterforskning är att han var ansvarig för Dux International (USA) och ritade mestadels för den amerikanska marknaden från tidigt 60-tal.
Fåtöljen Stanford har även en tillhörande fotpall som jag försöker hitta nånstans där ute. Vore ytterst tacksam för om nån har kännedom om det finns ett exemplar som är till salu. Hör av er i sånt fall!

MB69

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #1 skrivet: tis 12 aug 2008 10:50:13 »
Här är en bild på skönheten  :D Riktigt snygg tycker jag, påminner den intel om dansk design? Vore intressant att veta mer om vart den är tillverkad etc. Dynan är inte original och skulle behöva en tapetserare i Stockholmstrakten. Nån som har tips om nån bra sådan?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #2 skrivet: tis 12 aug 2008 19:15:16 »
Nu när jag tog fram boken Möbelråd... (1961) ser jag fåtöljen där. Det står att den har Duxello duplexplymå och gummigjord, teakstativ. Tillverkad av Ljungs Industrier AB, Malmö. Inte så långt till Danmark med andra ord. 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #3 skrivet: tis 12 aug 2008 20:00:44 »
Ja den var inte alls dum! Folke har även gjort en serie bord som heter "Frisco" som jag har ett litet ex av. Dessa ingår i Bra Bohag så kanske har Jemmifer mer fakta i hennes kataloger därifrån.

MB69

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #4 skrivet: tis 12 aug 2008 22:08:16 »
Aah, det ante mig. Inte lätt att få en inblick i alla turer vem som gjord vad åt vem ;) Undrar om inte Bodafors ingick i Bra Bohag? Här en referens jag hittat med Folke minns inte på vilken möbel den härstammar, möjligen Frisco kanske? Daterad till -63. Han lär ha flyttat till staterna i början av 50-talet, kanske därför det finns så lite skrivet om honom, vilket ju är synd, han hade i alla fall ett gott öga på bra form ;D Tack för pusselbiten!

Mondo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #5 skrivet: ons 20 aug 2008 17:05:45 »
skulle behöva en tapetserare i Stockholmstrakten. Nån som har tips om nån bra sådan?

Hej! nytillkommen medlem här .. kan tipsa om en trevlig och i mitt tycke väldigt bra tapetserare på Södermalm i Stockholm.
Han har bytt skumgummit i ett par Ekselius fåtöljer jag köpt för ett tag sedan, och gjort ett exemplariskt jobb.
Lagos Tapetserare, Rosenlundsgatan, 08-845414

Lycka till!

MyJ

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #6 skrivet: sön 12 jul 2009 21:11:29 »
Hej på er!
Jag är stolt ägare till en soffgrupp (tresits + två fåtöljer) av Folke Ohlsson med samma Bodafors stämpel som ovan. Gruppen köpte jag på loppis för 475 kr och den var vitmålad (!) när jag hittade den. Har sedan försökt återställa den till sin forna teak-glans (lättare sagt än gjort). Hur som helst vet jag inte riktigt vad modellen på möblerna heter. Den ser nästan exakt ut som fåtöljen Stanford, men med låg rygg i samma höjd som armstöden. Kan det vara så att mina möbler hör till samma serie? Jag har märkt att det är väldigt svårt att hitta fakta om Folke Ohlsson och hans möbler... Tacksam för all hjälp!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #7 skrivet: mån 13 jul 2009 15:39:22 »
Vi vill se bilder :)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #8 skrivet: mån 13 jul 2009 18:48:13 »
MyJ: på din beskrivnig så låter det som om du har soffgruppen Monterey, men utan bild så gissar jag bara.

Ska skanna in bilder på den samt Stanford senare ikväll när odjuren sover och jag får sitta i lugn och ro ;-)


MyJ

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Folke Ohlssons fåtölj Stanford
« Svar #9 skrivet: tis 14 jul 2009 20:15:03 »
Hittade till slut en bild på nätet (orkade inte ta fram min egen kamera)
Jag har likadana, men som sagt med bruna kuddar och inte blommiga :)