Författare Ämne: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?  (läst 87389 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #45 skrivet: fre 12 feb 2010 11:25:19 »
Ã…h, jag skulle verkligen vilja veta hur en lyx-brutus ser ut :)

Så här ser min lilla brutus ut. Är en av prylarna jag tagit hem och i princip gömt :) för att slippa försvara allt krafs jag tar hem antar jag.

Vid vår sista utresa till ett hem/bohag lyckades jag  ;D som inte bara älskar mat utan även tillagningen finna en "Lilla Brutus" där din ada är aluminiumren i godset är vår vitlackad. Den blev snabbt isärplockad och minutiöst rengjord i minsta detalj  ::) och uppställd på hederplats i köket. Perstorpsbeklädd (grå) bakelit i skivan under och en Aaaajjj  :D sylvass skiva trots 50 år på nacken.

På vårt svarta handtag/veven tror jag det ska sitta en ytterskiva eller nåt (rund) invändigt i en fals i själva det svarta handtaget (kan du verifiera om du har ngt där) så att man inte ser ändstoppet/sammansättningen utav den/de "delen/arna"?

Vår saknade också instruktionsbok och bänkskivelåsningen i rostfritt (typ vingmutter med klämdel a´la skrivbordslampa) till hålet på framkanten i mitten mellan de 2 flärparna (nedfällbara) som ska ligga an bänkskivan så den inte kasar runt. Har du dom till din?

Minns ju denna men "Stora Brutus" från min käre mormors hem :) och den är oslagbar att skära bröd och pålägg med. Vi fick (önskade) en i bröllopspresent och fick en rapplig hemvariant av märket Philips med motor... suck... gissa vilken som kommer att användas hädanefter  ;)




« Senast ändrad: fre 12 feb 2010 18:11:50 av Nisse »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #46 skrivet: fre 12 feb 2010 22:40:55 »
Jag ser att du hittat tråden ja, jag har "flärpar" på min, men de är längre, och inget hål för vingmutterdel (vet vad du menar dock, för jag har en från en skrivbordslampa som inte finns)

I mitt handtag, är det slät metall "som inte roterar", en millimeter innanför den svarta delen av handtaget. Ser din bild nu efter jag skrivit, ser ut som på din tror jag. Har det suttin nån plugg där har det väl varit dömt att misslyckas då metalldelen säkert glappat såpass att pluggen petats ut och försvunnit
« Senast ändrad: fre 12 feb 2010 22:44:19 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #47 skrivet: sön 14 feb 2010 20:57:11 »
Jag ser att du hittat tråden ja, jag har "flärpar" på min, men de är längre, och inget hål för vingmutterdel (vet vad du menar dock, för jag har en från en skrivbordslampa som inte finns)

I mitt handtag, är det slät metall "som inte roterar", en millimeter innanför den svarta delen av handtaget. Ser din bild nu efter jag skrivit, ser ut som på din tror jag. Har det suttin nån plugg där har det väl varit dömt att misslyckas då metalldelen säkert glappat såpass att pluggen petats ut och försvunnit

Din misstanke över försvinnadet utav utav "pluggen"  :) överensstämmer med min exakt. Borde sitta något där typ en välvd aluminium kåpa i rött med Nilsjohans märke på känns det som... kanske man får se en komplett någon gång i framtiden  ;)

Har för mej att du hade en "1" på din etikett eller nåt... på vår står det med minitext "imp" längst ned i vänstra hörnet vilket torde stå för "import". Vackra är dom iaf och skivar bröd så det står härliga till (å korv)  :D

Raoul Duke

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #48 skrivet: fre 19 feb 2010 04:58:28 »
Hejsan allihop, kul att hitta det här forumet. Jag har en väldig massa Nils Johan prylar som jag ärvt efter mina föräldrar. De köpte massor av det märket på 70-talet. Kul att se att andra också uppskattar och nyttjar dessa saker :)

Jag har en liten praktisk fråga dock, jag har precis rengjort en gammal "Christina kaffekanna" och såg till min förvåning att skarven som brukar finnas när tillverkarna har lagt in ett "inlägg" av antingen aluminium eller koppar i botten på en kokkärl fanns på insidan. Efter att ha läst på lite om hur man tillverkar rostfria kokkärl och läst en massa trådar om metaller som läcker ut där man bland annat kan drabbas av kopparförgiftning blir jag lite osäker på om jag ska våga använda den. Tänker ju på om fogen har släppt med åren, skumt som sagt att de satt den på insidan av pannan.
Min fråga är därför om nån har vetskap om hur de konstruerade dem? Är det aluminium eller koppar däremellan och tror ni det är säkert att använda den? Kanske låter lite nojigt att oroa sig över en sån sak men jag tänkte passa på att fråga alla här eftersom ni verkar känna till mycket om dessa föremål.
Det som talar för att det skulle kunna vara koppar däremellan är att det sitter en kopparbotten på de flesta andra Nils Johan kärl jag har. Men det känns ju konstigt att man skulle sätta en sån skarv inne i kärlet, man måste ju känt till att koppar var onyttigt även på 70-talet?
Hoppas nån vet mer.
Jag avvaktar med mitt kokkaffe så länge :)

Mvh

Richard

Raoul Duke

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #49 skrivet: mån 8 mar 2010 15:39:23 »
Nu har jag i alla fall druckit mitt kaffe ett bra tag och det smakar jättegott. Fast jag är fortfarande nyfiken på konstruktionen av kannan.
Ingen som vet?

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #50 skrivet: ons 10 mar 2010 10:43:15 »
Nu har jag i alla fall druckit mitt kaffe ett bra tag och det smakar jättegott. Fast jag är fortfarande nyfiken på konstruktionen av kannan.
Ingen som vet?

Hej RD!

Kan du posta några bilder på fenomenet med din kaffekanna, koppar har ju i alla tider använts till/i mat/dryckkärl... och likväl illa att använda amalgam till lagning av tänder och reaktioner det skapat genom kvicksilvret för vissa känsliga så används det fortfarande. En hel del "stora märken" gör ju stekpannor osv i koppar även idag... så för mej känns det "ofarligt" men jag är ju heller ingen expert inom området så...  :-X

Purre

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Alla Nilsjohans produkter med personnamn?
« Svar #51 skrivet: tor 31 mar 2011 13:26:40 »
Det saknas en sak i listan som jag idag fick med posten.
Gullringen heter den och är till för att skapa munkar :)