Författare Ämne: Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?  (läst 4348 gånger)

Häjkon

  • Gäst
Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?
« skrivet: tis 5 aug 2008 20:20:19 »
Då var det dags igen, glasamatören har ytterligare frågor. Jag hittade den här skålen på Bellevue marknad i Göteborg för 50 riksdaler, jag tyckte formen var otroligt fin så jag slog till. Tanten sa att det var Flygfors, jag är däremot osäker på att det stämmer. Skålen har ingen signering eller numrering undertill, så det är svårt att hitta info. Snälla har ni någon idé?

ciao!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?
« Svar #1 skrivet: tis 5 aug 2008 20:55:04 »
Flygsfors har gjort liknande saker men även många andra glasbruk. Jag har en liknande fast med ett svart mönster i som jag inte tror är Flygsfors.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?
« Svar #2 skrivet: tis 5 aug 2008 21:14:24 »
 Flygsfors har också gjort skålar, vilka glasbruk har inte gjort det? Men aldrig något liknande. Det är så lätt att vara negativ och i detta fallet är det befogat.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?
« Svar #3 skrivet: tis 5 aug 2008 21:21:38 »
Det är sannolikt inte en Flygsforsskål, även om den till formen är mycket lik vissa av deras skålar. Färgställningen (ÄR det en brunaktig slinga/rand inuti den?) tyder på att det mycket väl skulle kunna vara en skål från Reijmyre formgiven av Paul Kedelv. Det är samma formgivare som har formgivit för Flygsfors.
Populär formgivning snappades snabbt upp då, liksom nu, och som nämnts tidigare kan det finnas flera glasbruk som kan ligga bakom.
Vacker skål är det :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Häjkon

  • Gäst
SV: Skål från Flygfors, eller vad kan det vara?
« Svar #4 skrivet: tis 5 aug 2008 21:29:04 »
Ja du Gitzie. Det är en brun strimma i den, jag skickar med en bild till. Ska kolla upp Reijmyre. Tack ska du ha!