Författare Ämne: Matbord till Gracell  (läst 3229 gånger)

MB69

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Matbord till Gracell
« skrivet: tis 12 aug 2008 15:46:31 »
Här är ett fynd jag gjort denna sommar, 4 st Gracell-stolar ritade av Yngve Ekström för Gemla Diö. Nu till frågan om det finns ett matbord som ritats tillsammans med denna modell? Eller förslag till passande bord tas tacksamt emot :D Stolarna är (troligtvis) i fernissad bok. Omklädda, men funderar på flätad sadelgjord.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Matbord till Gracell
« Svar #1 skrivet: tis 12 aug 2008 16:18:07 »
Här är ett fynd jag gjort denna sommar, 4 st Gracell-stolar ritade av Yngve Ekström för Gemla Diö. Nu till frågan om det finns ett matbord som ritats tillsammans med denna modell? Eller förslag till passande bord tas tacksamt emot :D Stolarna är (troligtvis) i fernissad bok. Omklädda, men funderar på flätad sadelgjord.

Nämen där är ju ett par stolar märkta gemla till... hur vet man vem som har ritat dem? Mina har svart stolsits, skall se om jag har bild.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Matbord till Gracell
« Svar #2 skrivet: tis 12 aug 2008 18:58:04 »
Hmm, hittar Gracell i Möbelråd, svenska slöjdföreningen 61, men inget bord från Gemla alls, Yngve Ekström har däremot som formgivare med:

Matbord "Meny 85x122, utdraget 169, h 72. Oljebonad teak,  AB Hugo Troeds Ind. Bjärnum OCH

Matbord "Centra"  Diam 116, l m skivor 185, h 72, Oljebonad teak och ek, Källemo Möbelfabrik, Vaggeryd

Kunde passa ihop med nåt av dessa kanske?

Fasligt vad han rände runt :) (fast å andra sidan rände Carl Malmsten också något, står uppsatt som formgivare för en Gemlastol i boken)

Hittar inte din stol Kikis
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

MB69

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Matbord till Gracell
« Svar #3 skrivet: tis 12 aug 2008 22:14:05 »
Hmm, noterar förslagen. Tackar tackar! Annars kommer man väl snubbla på ett vid tillfälle, det brukar ju kunna bli så ibland...  :) Nåt gracilt lär det bli i alla fall, som kan matcha dom otroligt lätta och fina stolarna. 3,2 kilo väger stolarna, rena flugvikten