Författare Ämne: Är detta 50-tal?  (läst 4082 gånger)

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Är detta 50-tal?
« skrivet: ons 13 aug 2008 13:19:33 »
Jag tänkte att jag skulle sälja det här lilla bordet någon som vet om det är 50-tal eller ngt annat?
Vad kan vara ett rimligt pris kanske 150kr? jag är ju rätt ny på detta så jag har inte riktigt koll på vad det brukar kosta.
Stl på bordet är B:31cm L:61cm och H:47,5cm

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #1 skrivet: ons 13 aug 2008 22:20:33 »
Jag funderar på om det inte blivit 60-tal när benen inte spretar utan är mer raka?

Vore kul att höra om nån har en uppfattning om hur mycket bord med mosaik kommer upp i. 150 tror jag det är säljbart för, och troligen lite till?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #2 skrivet: ons 13 aug 2008 22:48:33 »
Jag funderar på om det inte blivit 60-tal när benen inte spretar utan är mer raka?

Vore kul att höra om nån har en uppfattning om hur mycket bord med mosaik kommer upp i. 150 tror jag det är säljbart för, och troligen lite till?

När jag tittar i min nya bok från Taschen om 50-talet så finns det många bord med raka ben. Men det bör vara från andra hälften av 50-talet i så fall. Väldigt många av möblerna som brukar klassas som 50-tal är från -55 till -63 ungefär.

Jag brukar inte vara så pigg på att värdera saker men visst borde det gå att sälja för 150 kr.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #3 skrivet: ons 13 aug 2008 23:10:11 »
Då säger du ju nästan det jag säger, JJ. Om "sent femtiotal" med raka ben är fram till 63 så kan det ju vara 60tal?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #4 skrivet: ons 13 aug 2008 23:26:10 »
tack för era svar! jag ser att på bilden ser benen raka ut, dåligt fotat av mig ;D, men i verkligheten är de lite vinklade utåt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #5 skrivet: ons 13 aug 2008 23:36:25 »
Misstänkte att fotot lurade lite, man ser eg att de är vinklade på de båda benen som syns på kortsidan
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #6 skrivet: ons 13 aug 2008 23:51:13 »
jag har ivf lärt mig något nytt ang benen:)
vet inte hur jag ska göra med bordet, jag räddade det från att gå till tippen när svärföräldrarna skulle renovera för jag tycker den är så läcker.
men har eg ingen bra plats för den, står bara lite på måfå intill en vägg utan att komma till sin rätt, barnen på 3,5 och 2 klättrar på den osv.
tvärr är jag ensam om i släkten att ha en passion för konst och formgivning, så de tycker nog att jag är lite knäpp som sätter upp gamla skolplanscher och räddar "skräpmöbler" ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är detta 50-tal?
« Svar #7 skrivet: tor 14 aug 2008 00:09:52 »
tyvärr är jag ensam om i släkten att ha en passion för konst och formgivning, så de tycker nog att jag är lite knäpp som sätter upp gamla skolplanscher och räddar "skräpmöbler" ;D

Jag känner igen mig där. Har upptäckt att man inte skall prata så mycket om det för släkten. De höll på att sätta i halsen när jag sade att jag hade köpt ett sideboard för 30.000, men när brorsan hade köpt en platt-TV för samma summa så var det inget konstigt. Om tio år är hans TV värdelös med mitt sideboard har säkert ökat i värde.