Författare Ämne: Vilket årtionde?  (läst 6340 gånger)

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Vilket årtionde?
« skrivet: tor 14 aug 2008 13:36:39 »
fick för mig att kolla undersidan av skålen jag lägger potatis i och ser att det är uppala-ekeby "swing"
måste väl vara 50-60-tal?
någon som vet vem som formgivit den?

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #1 skrivet: tor 14 aug 2008 13:37:53 »
jaha då blev det fel bild ;D
här kommer den rätta

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #2 skrivet: tor 14 aug 2008 18:33:00 »
Jag tror den är från andra kvartalet 1956 -256- (ypperligt tillfälle att rätta mej om jag minns fel på vem som använde vilken kodning)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #3 skrivet: tor 14 aug 2008 22:22:01 »
tackar så mycket :)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Vilket årtionde?
« Svar #4 skrivet: fre 15 aug 2008 11:50:27 »
Det var Rörstrand som använde den typen av kodning som du menar  ;), men jag har varit inne på att Gefle kanske också gör det, det stämmer in rätt bra i alla fall på mycket av porslinet jag sett (och jag har sett en del).

När det gäller just Swing, så vet jag inte. Det finns 2 olika Swing i Gefle-porslin, men ingen av dom stämmer färg och mönstermässigt med denna. Det finns emellertid en del fel i boken och så saknas många objekt som troligen inte varit dokumenterade (i det som nu finns kvar av Gefle-fabrikens arkiv och som Tord Gyllenhammar registrerat i boken). Så antingen finns den inte i boken, eller så är dekoren fel beskriven och i så fall gjordes den bara 1964. :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #5 skrivet: fre 15 aug 2008 17:18:07 »
Rörstrnd haden 2 siffror för årtal en för första eller andra halvåret (vilket som kom först får du berätta. Men jag är ganska säker på att Gefle hade sitt eget system som inte var exakt samma men typ det jag beskrev.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Vilket årtionde?
« Svar #6 skrivet: fre 15 aug 2008 18:59:17 »
Det tror jag med, men ingen verkar veta hur det ligger till med den saken... ???

Rörstrands system är: år - kvartal, t.ex. 3 kvartalet 1969 = 693

Jag TROR att Gefles skulle kunna vara: månad-år, t.ex. februari 1956 = 256 eller december 1962 = 1262, det stämmer hyggligt med  många grejer jag sett. Sen finns det ju ibland fler siffror, vilket säkert kan kopplas till andra saker.

Exempel:

960-8 kan vara september 1960 och en 8 som är kopplat till produktionen eller liknande (Vingaskål)

1162-4 kan vara december 1962 och en 8 som är kopplat till produktionen eller liknande (Furuviksburk)

Sen finns det dock avvikelser...

66128 på en Vingaskål, där man troligen ändrat märkningssystemet och då skulle det vara december 1966 och en 8 kopplat till produktionen eller liknande...


OBS!!!! Detta är mina personliga spekulationer, någon får gärna argumentera mot och rätta mig om dom tycker att jag svamlar... ;D


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #7 skrivet: fre 15 aug 2008 19:36:06 »
Rörstrand hade jag också hört var kvartal, men sen har diskussionerna gått som att "är det nån som sett mer än siffrorna 1 och 2 för 'kvartal' ? Det kom inget svar på den frågan så om herrn behagar vända på sina koppar och kolla så vore det bra :)

Jag ser på mina foton att en tallrik Marie är stämplad med 642, och Rosette-koppen är stämplad med 622 -dessa alltså från Rörstrand

Min Gefle Vinga som jag kraschade var märkt 1160-4 och den jag hittade som ersättning 660-4 så det lutar väl åt att det första är månad som du säger. Det är inte olika modeller som har olika sistasiffror? (efter "-")

Linda H: Du kan nog räkna med att det är februari 56 som gäller i alla fall.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Vilket årtionde?
« Svar #8 skrivet: fre 15 aug 2008 21:44:15 »
Ada, du har helt rätt, det ska vara halvår, inte kvartal. De jag har är samtlig stämplade med en 1 eller en 2 i slutet  :-[ Man minns inte längre än man kommer ihåg eller hur det nu heter  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde?
« Svar #9 skrivet: fre 15 aug 2008 23:31:33 »
Det var väl ingen skada skedd för tillsammans fick vi alla rätt, då du hade rätt om månad, år vad gäller Gefle :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Vilket årtionde?
« Svar #10 skrivet: sön 17 aug 2008 23:08:06 »
Jaa, jag vet inte om jag har rätt, det är ju kvalificerade spekulationer bara  8)

Jag ska dock vid tillfälle undersöka samtliga föremål med stämplar och försöka skapa en mindre statistik så får vi se om det pekar åt rätt håll, stärker min hypotes  ;D