Författare Ämne: old höganäs?  (läst 18102 gånger)

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
old höganäs?
« skrivet: tor 14 aug 2008 13:50:11 »
Fått denna servis av mamma, eller tog rättare sagt då hon tänkte kasta den ;D
Vi har den till varje julmiddag är lite "fulsnygg" tycker jag.
Inte tänkt närmare på vad det står förrens på senare tid och tänkte nu höra om någon vet vad det kan vara för tillverkningsår?
(Skulle självklart kunna fråga min kära mor om hon vet men hon sitter på ett flyg till Kreta just nu, orättvist..... )

får ingen bättre bild av märkningen för går jag närmre blir det bara vitt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #1 skrivet: tor 14 aug 2008 18:27:53 »
Den stämpeln ska ha använts 56-67 och det stämmer också med att man börjar kalla saker för nåt engelskt (min subjektiva åsikt) Vi vet att de nån gång då återupplivade gamla serviser och kallade dem "Old" http://www.hoganas.nu/oldmuseum/stampel2.htm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #2 skrivet: tor 14 aug 2008 18:30:13 »
Lanserades inte Old Höganäs på H55?
Jag tycker att det är en jättesnygg servis, har haft mina funderingar på att köpa lite Old Höganäs själv, men det har aldrig blivit av. En annan trevlig sak är att den är relativt lätt att kompletera med nya delar till ett bra pris.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #3 skrivet: tor 14 aug 2008 20:58:12 »
Jag hittade info i Antik & Auktions Månadens kaffekopp-serie http://www.antikochauktion.se/FileOrganizer/AntikAuktion/PDFkaffekopp/Kaffekopp_OldHoganas.pdf

Visst var den ny 1955, John Andersson formgav, och mer finns att läsa i pdf:en ovan. Jag har väl blivit lurad av snacket, och "Old Rörstrand" som ju t ex är ny tillverkning av Grön Anna t ex
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #4 skrivet: tor 14 aug 2008 21:18:47 »
Nu kan jag inte läsa PDFer i denna datorn men jag vet att formgivningen av Old Höganäs är baserad på en mycket äldre form, därav namnet. Idag finns vad jag har noterat ingen efterfrågan alls på denna servis - man ser delar överallt till låga priser. Kanske blir det mer efterfrågan i framtiden - ingen vet. Kanske tänker vissa då att det var dumt att man inte köpte på sig en massa delar när man kunde köpa så billigt, men likaväl kan det bli tvärtom.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #5 skrivet: tor 14 aug 2008 21:30:54 »
Det står såhär i pdf:en
Citera
Koppen "Old Höganäs" med sin enkla pärlstavsdekor, formgavs 1955 av John Andersson för Andersson & Johansson i Höganäs. den var ett barn av sin tid. Kanske under tillblivelsen till och med ett barn före sin tid. Den riktigt stora försäljningsframgången kom först under 1960- och 70-talen, när robusta, oömma former tillfälligtvis svepte undan allt vad skirt och skört var. John Andersson (1899-1969) var formgivaren och keramikern som gick den långa vägen och började vid keramikverkstaden som lärpojke i tonåren. Redan vis 24 års ålder avancerade han till konstnärlig ledare för verksamheten. Han tog fasta op den kraftfulla brukskeramiken, som hade lång tradition i Höganästrakten, och omsatte den i modernt nyttogods. "Old Höganäs" av högbränt lergods, som även tillvverkades i brun- och gultonad glacyr, belönades 1961 med utmärkelsen Svensk Form - God Form.
Du säger det jag hört, JJ - och A& A har haft fel förut, de har påstått att Brännvinsflaska 1740, Gullaskruf var formgiven av Hugo Gehlin fast han tog upp en modell från 1700-talet
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #6 skrivet: tor 14 aug 2008 22:23:39 »
Tack för alla svar,tur att jag kom till detta forum :)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: old höganäs?
« Svar #7 skrivet: tor 18 sep 2008 20:06:13 »
 En liten undran har jag ang Old Höganäs..som ni mycket riktigt påpekar hittar man dem överallt..gröna eller gula eller brungula har jag sett..o alla med det där pärlbandet..men idag så hittade jag en liten senapsgul burk med brunt lock utan tillstymmelse till pärlband..den är helt slät o väldigt rak o enkel men under står det Old Höganäs..finns det två olika serier eller hör denna till..tycker den skiljer sig väldigt från det andra man sett