Författare Ämne: Skvallerkanalen!!  (läst 72146 gånger)

kas

  • Gäst
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #60 skrivet: tis 20 nov 2007 10:29:11 »
 Nu är du fel ute...Porträtttv ska det inte vara. Det gäller att känna sig komforttabel i miljön, ta ex.vis TV-interju, där kameran ligger på "offret" 80% av tiden, då är det avkopplande för alla parter om "offret" kan göra små strykningar i håret, röra sig lite ogenerat osv. ett bra ex. är våran krimminologproffessor vad han nu heter, han är nästan för bra...Hans förre polare författaren Guillo han kämpar med att inte vara som en "gipskatt", det ser aldrig vant och ledigt ut i rutan, då hänger ansvaret på frågeställaren att knäcka situationen i studion och få fram känslan/avleda stelheten 8)
« Senast ändrad: tis 20 nov 2007 10:32:08 av kas »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #61 skrivet: tis 20 nov 2007 10:35:09 »
Broder, jag har haft såna problem som att om jag höll papper i handen skulle pappret skakat kraftigt, för att inte avslöja det, fick jag lägga bladet ifrån mej på katedern, jag frågade en gång för nåt år sen, och jag fick som svar att "det var nog bara de första bänkraderna som såg det"

Och på tal om video filmades kören jag sjöng i, att stå framme i grupp var till viss hjälp, men på bandet syntes en människa som grejade med sina händer nervöst hela tiden och det var jag det :) däremot om vi hade "nötter" i handen skakade de inte längre
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #62 skrivet: tis 20 nov 2007 11:09:00 »
Självklart skall det inte bli "porträttv" som du kallar det, men det är skillnad mellan ett avspänt rörelsemönster och de där "tvungna" rörelserna. Att inleda med att stryka sig i håret, dra i skägget eller i örat varje gång man ska svara på en fråga känns väldigt nervöst och tvunget tycker jag.
Lite likt de som inleder varje svar med Eehhh, exempelvis Jesper Parnevik, otroligt jobbigt att lyssna på.


kas

  • Gäst
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #63 skrivet: tis 20 nov 2007 11:54:08 »
Se där, ni har förstått att det ska vara balans till ämnet! Läste i tidningen om nån idiot som skulle till Indien, han blev utfrågad framför kameran och då drog han ner brallorna, för teckenspråk det förstår dom överallt???Extremt korkat!!! Jag kan berätta om en hög avdelningschef som jag träffade, han hade alltid ett A4 i handen, jag ser allt, det var skrivit nånting på det så jag trodde han skulle iväg till nån annan...Men efter 3 veckor upptäckte jag att han hade A4an felvänd, han hade samma papper som var helt söndertummat i ena hörnet.(Bedömning:osäker person och ska (förstås) som mindre pålitlig)!
 Sen Ada, Du har väl sett ex. Magnus Härenstam när han är igång och orerar, han har lärt sig att hålla ihop händerna strax över navelhöjd, och många andra gör ungefär likadant, dom får lära sig att på scen har man en "standardvariant", sen har vi naturbegåvningar som kan de där med att bara vara sig själva...Inte "stylta upp sig alltså"...Vid nästa  sändning, ta på den lilla röda eller svarta, sminka upp Dig så Du känner Dig behaglig, lite go lukt bakom örena och nu är Du redo för uppträdande!! 8)
OBS. Jesper har haft stamningsproblem under sin uppväxt, jag gjorde lumpen med en kille som hette Djupenström, när  nya befäl frågade honom vad han hette, svarade han "häDjupenström", pratade med honom om detta och han sa att det gäller att få igång vokalerna så sjunger jag ut!
« Senast ändrad: tis 20 nov 2007 12:00:06 av kas »

kas

  • Gäst
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #64 skrivet: tis 20 nov 2007 12:09:45 »
 Tänkte på att ryssarna kan inte ha det lätt med svenskan, även andra nationaliteter, om man lyssnar på hur folk drar på orden söker binda ihop med som du sa aaa,eee,ääää,åååå... Det är inget fel i att lämna över initiativet till reportern, och det måste bara komma fram att ADA MED PAPILJOTTER, HON GJORDE DET MED BRAVUR, SÃ… VAR SITTER NERVOSITETEN? :o   

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #65 skrivet: tis 20 nov 2007 12:24:11 »
Du frågar mej var nervositeten sitter? nej som sagt har jag kommit över det mesta och resten döljer man :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #66 skrivet: tis 20 nov 2007 22:46:41 »
Ett tips jag fått för att kolla "dumheter" man håller på med under ett föredrag är att videofilma och sedan snabbspola.

Tack brodertuck för ett bra tips. Det kommer jag använda mig av.

kas

  • Gäst
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #67 skrivet: ons 21 nov 2007 10:41:42 »
 Kollade igårkväll på radion för att få höra Din ljuva stämma, (stuveribas) det gick ju fint, framgång föder osv. Kör hårt!!!MVH 8)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #68 skrivet: lör 24 nov 2007 23:39:22 »
Fick ett gott råd som liten av Salig Far: Om du känner dig skraj för att öppna munnen i stor folksamling eller till "makt-person", så tänk dig dem sittande på toaletten. Då försvinner nervositeten som genom ett trollslag.

Prova får ni se!! ::)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #69 skrivet: sön 25 nov 2007 11:08:43 »
Framträdde för ett par veckor sedan inför ett auditorium på 80 i en hörsal. Plötsligt blev jag så nervös så jag knappt kunde prata. Tänk om jag sett dem alla framför mig sittande på toa - nej, det hade bara blivit för mycket!
Allt går.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #70 skrivet: sön 25 nov 2007 19:29:44 »
Goda förberedelser... Det är det allra viktigaste, ett skrivet "memo" hör givetvis till.  Men ett föredrag på svenska är inte det lättaste om man skall hålla på en stund, kommer ihåg att på en kurs fick vi uppgiften att hålla ett föredrag på 10 minuter, skulle själv hålla om svenska mynt och var bra påläst. Fegade ur när det var min tur och drog ett föredrag om "Draken" som jag hade som flygplan som värnpliktig, det var nåt som låg nära i tiden och det hade man då full kontroll på, och förberedelsen var bara att prata om det man hade jobbat med nästan ett år. Själv har jag vid flera tillfällen valt att vänta med att prata (engelska) före mina kamrater, då har man insett att man kan mer än dom.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #71 skrivet: mån 26 nov 2007 00:46:48 »
De som lyssnar, tycker säkert att de som står på podiet och talar är modiga.
Jag har i nästan hela mitt vuxna liv pratat inför åhörare. Elever i alla åldrar och inom den sportgren sonen förr tävlade i och mycket annat.
Andra människor har inte större krav än vad vi själva har. Om man inte tar sig själv på för stort allvar så löser sig det mesta. Man får lov att bjuda på sig själv och en massa skratt. Om man kan få någon annan att skratta så är den dagen räddad. Gärna för mig, om det blir på min bekostnad  ;D

kas

  • Gäst
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #72 skrivet: ons 28 nov 2007 14:51:27 »
 Är det nån som sett Änglarutanskor? Kanske hon köper kamera för att plåta dragspelet, hon kan vara blyg ochså den lilla violen... ;D

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #73 skrivet: ons 28 nov 2007 23:06:30 »
Tänk om Ängla bara har ett munspel??

Så himla snopet!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Skvallerkanalen!!
« Svar #74 skrivet: ons 28 nov 2007 23:34:55 »
Alla Änglar avbildas utan skor. Har aldrig sett en Ängel med skor.

Änglar spelar alla slags instrument + att de sjunger himmelskt.