Författare Ämne: nationalservisen/swedish grace?  (läst 14896 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
nationalservisen/swedish grace?
« skrivet: tor 14 aug 2008 20:26:58 »
Jag vet att nationalservisen döpts om till swedish grace, men när skedde detta? Och hur skiljer man dessa åt? Bildens gräddkanna står det Rörstrand och Adelborg under. Vilken tillhör den? Vad heter just denna dekor i blått och guld?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #1 skrivet: tor 14 aug 2008 21:18:50 »
Det är väl bara det nylanserade i milda färger (plus den fina blå) som hetat Swedish Grace -alltså ingen dekor, inget guld som här

Hon lanserade jämte Nationaleservisen en annan som hette Adelborg som hon själv på Stockholmsutställningen 1930, och står det så i botten så undrar jag om inte..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #2 skrivet: tor 14 aug 2008 23:03:16 »
Kollat lite, Swedish grace verkar ha existerat från 1990-talet sådär. Dekorerna på Nationalservisen ska ha varit oändligt många.

Skulle du beteckna stämpeln som nyare eller äldre?

Är det några siffror i botten?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #3 skrivet: lör 16 aug 2008 17:02:37 »
Det är både siffror och bokstäver i massan, men de försvinner i den målade stämpeln... Börjar med B och slutar med 1, men kan inte se vad som finns emellan...bilden är dålig, men man kan kanske se vilken tidsperiod stämpeln är ifrån.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #4 skrivet: lör 16 aug 2008 17:51:34 »
Jag har ett ljusblått uppläggningsfat med axmönstret som jag tror är äldre än Swedish grace,  men det finns inte några som helst märkningar under. Kopia, bortnött gummistämpel och missad djupstämpel, eller vad?



ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #5 skrivet: lör 16 aug 2008 19:26:44 »
Djupstämpling tyder på ålder, som 20-40tal, och stämpeln ser gammal ut, svårt att avgöra, men kanske det går att jämföra med stämplarna här http://antikforum.eu/index.php/topic,37.0.html

Vad jag läst ska det ha funnits ostämplad andrasortering, och så finns möjligheten att stämpeln är bortnött, Tuck
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #6 skrivet: sön 17 maj 2009 18:49:24 »
Swedish grace är märkt med namnet i botten. Och namnbytet skedde någon gång kring 1999/2000. Samlar själv på den sevisen och började då den hette nationalservisen.

Här finns lite info: http://rorstrand-museum.se/konstnarera-b.html

På ett annat forum för antika saker skrev en person följande:
Den har bytt namn flera gånger sedan 30-talet när den kom. Bl.a. har den hetat Magnolia (och vissa tider har den varit helt namnlös, bara ett dekornummer). Jag tror att de byter namn till något som känns bra. Och det verkar som om de vill lansera Swedish Grace internationellt. Rörstrand vill bara sälja nytillverkat porslin, så de gör vad de kan för att få den så attraktiv som möjligt. Annars är det här ju en fråga att ställa till de som bestämmer, dvs Rörstrand.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #7 skrivet: sön 17 maj 2009 19:56:53 »
Tack för att vi får en mer exakt datering för namnbytet

Man kan också nämna att "swedish grace" var en beteckning för svensk 20-tals klassicism som slog igenom internationellt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_klassicism), och att benämna nationalservisen så i en nylansering spelar an på den tidens formgivning

Mer om Louise Adelborg http://www.skonahem.com/inredning/design/louise_adelborg/1900_adelborg.pdf
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nillan_

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #8 skrivet: tis 19 maj 2009 22:45:42 »
magnolia har vi. den har ingen guldkant som swedish grace har

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #9 skrivet: tis 19 maj 2009 23:17:49 »
magnolia har vi. den har ingen guldkant som swedish grace har

Swedish grace har ingen guldkant.

gusten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #10 skrivet: tis 22 jun 2010 09:21:29 »
Lite kul om national servisen ;

Min farfar som jobbade på Rörstrand 1915-1967  fick en gång order om att formarna till den lilla efterätts tallriken skulle kasseras och tillverkningen av denna upphöra. Dock var han lite revolutionär och gömde i stället undan formarna. Flera år senare kom man på att ta upp tillverkningen igen och formarna fanns kvar
Tilläggas kan att anledningen till att den heter nationalservisen är att den fanns på de svenska ambasaderna runtom i världen.
« Senast ändrad: tis 22 jun 2010 12:38:11 av gusten »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nationalservisen/swedish grace?
« Svar #11 skrivet: ons 23 jun 2010 19:46:21 »
Lite kul om national servisen ;

Min farfar som jobbade på Rörstrand 1915-1967  fick en gång order om att formarna till den lilla efterätts tallriken skulle kasseras och tillverkningen av denna upphöra. Dock var han lite revolutionär och gömde i stället undan formarna. Flera år senare kom man på att ta upp tillverkningen igen och formarna fanns kvar
Tilläggas kan att anledningen till att den heter nationalservisen är att den fanns på de svenska ambasaderna runtom i världen.
Kul information, Gusten!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se