Porslin & Keramik > Svenskt porslin
nationalservisen/swedish grace?
Moses:
Jag vet att nationalservisen döpts om till swedish grace, men när skedde detta? Och hur skiljer man dessa åt? Bildens gräddkanna står det Rörstrand och Adelborg under. Vilken tillhör den? Vad heter just denna dekor i blått och guld?
ada:
Det är väl bara det nylanserade i milda färger (plus den fina blå) som hetat Swedish Grace -alltså ingen dekor, inget guld som här
Hon lanserade jämte Nationaleservisen en annan som hette Adelborg som hon själv på Stockholmsutställningen 1930, och står det så i botten så undrar jag om inte..
ada:
Kollat lite, Swedish grace verkar ha existerat från 1990-talet sådär. Dekorerna på Nationalservisen ska ha varit oändligt många.
Skulle du beteckna stämpeln som nyare eller äldre?
Är det några siffror i botten?
Moses:
Det är både siffror och bokstäver i massan, men de försvinner i den målade stämpeln... Börjar med B och slutar med 1, men kan inte se vad som finns emellan...bilden är dålig, men man kan kanske se vilken tidsperiod stämpeln är ifrån.
brodertuck:
Jag har ett ljusblått uppläggningsfat med axmönstret som jag tror är äldre än Swedish grace, men det finns inte några som helst märkningar under. Kopia, bortnött gummistämpel och missad djupstämpel, eller vad?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion