Författare Ämne: Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?  (läst 3718 gånger)

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?
« skrivet: ons 20 aug 2008 18:48:22 »
Hittade dessa på loppis idag för 25kr/st. Det kanske inte är någon ålder på dem alls vet inte hur man tyder märkningar från tyskland novis som jag är :) Jag gillade dem helt enkelt.
Någon som har bättre koll som kan hjälpa mig angående ålder?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?
« Svar #1 skrivet: ons 20 aug 2008 20:09:20 »
1957

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?
« Svar #2 skrivet: ons 20 aug 2008 21:38:26 »
Tack!
Hur ser du det? tänkte om jag kunde lära mig ngt :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?
« Svar #3 skrivet: tor 21 aug 2008 08:26:28 »
Hur jag ser det, extrem skicklighet naturligtvis, vad annars? Nej jag bara skojar.

Det står ett nummer under och siffrorna före bindestrecket är knutet till en fabrik, i det här fallet Bay och till ett datum när numret registrerades. Siffrorna efter bindestrecket talar om hur stort, i detta fall högt, föremålet är i centimetrar. Detta för att skilja på de olika storlekar som föremålet kan ha tillverkats i.  Den märkning du visar här visar att vasen är 20 cm hög. Sedan slår jag upp numret (innan bindestrecket) i min dokumentation och där står det Bay, 1957. Ibland kan numret ha använts av flera tillverkare men då oftast (så gott som alltid) för olika typer av föremål. Den ena avser då en vas det andra en karaff osv.

Tyvärr så finns inte dessa nummerserier på nätet. Jag har aldrig lyckats hitta dom i alla fall så i det här fallet är det bara att gå till sitt bibliotek och titta. Har man inget bibliotek så kan man ju utnyttja mitt via ”Retroforum” som du gör nu.

Nu kan du ta och titta på den vas som du inte visar baksidan på och se om storleksangivelsen stämmer. Den kan dessutom vara från ett annat årtal det vet vi ju inte men troligen är det samma tillverkningsår.

Hoppas du lärde dig något.

Hälsningar

Reggis

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Tyska vaser, när kan de vara tillverkade?
« Svar #4 skrivet: tor 21 aug 2008 12:27:01 »
Häftigt! tack så mycket för den kunskapen! :)