Författare Ämne: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......  (läst 12254 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« skrivet: tis 19 aug 2008 01:19:24 »
.......hoppas att ni vet hur höstens bär, frukt,grönsaker och svamp ska tagas tillvara.
En välfylld källare hörde till 50-talets prövningar. Jag har som sann Retroist renan satt igång!
Man vill ju inte stå med skammens röda rosor på kinderna om det dyker in Retroister. Ã…sså är det ju den där hemska glutamaten som vi just nu bor oroa oss för! :o
« Senast ändrad: tis 19 aug 2008 01:21:46 av Reseda »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #1 skrivet: tis 19 aug 2008 17:29:52 »
Jaha, det ante mig! NI är alltså inga sanna Retroister. Springa på loppisar och rota, det har ni tid med. Marsch ut i skogen och skörda. Sen in i köket med er. Männen kan vara behjälpliga vid nedbärande av fyllda burkar till matkällaren.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #2 skrivet: tis 19 aug 2008 17:50:44 »
Titta inte på mej :) Jag har minsann varit ute och plockat redan för länge sen -det har jag skrivit om
  • 30 st hjortron
  • 15 st kantareller
  • 5 liter jordgubbar
Det sista var ju skitjobbigt att plocka, och man lyfte blicken och tittade ut över fälten på sjöhelvetet och den knallblå himlen och de löjliga molntussarna. Sen gjorde jag faktiskt mitt livs första jordgubbssylt på bäreländena, äckligt gott blev det dessutom.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #3 skrivet: tis 19 aug 2008 19:05:03 »
Min traditionsenliga tjuvodling på Alströmergatan har även i år skattats av nån gynnare.
För att förvilla blev det Ulsterpotatis i år men även dessa har blivit igenkända och uppätna.
Tänker byta strategi och odlingsplats till kommande år.Dels en annan innergård på Alströmergatan,dels i trakterna av Vitabergsparken,som fortsatt är en ödslig avkrok med många fina odlingslägen.
Har stående invitation till att odla på kolonilotterna i Spånga vid Hjulsta men har ingen tillgänglig mandelpotatis som jag antar dessa trakter kräver.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #4 skrivet: tis 19 aug 2008 19:36:26 »
Stackars er vad ni jobbar och sliter! :-*

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #5 skrivet: tis 19 aug 2008 22:24:04 »
Vi har skördat välsmakande rädisor till diverse sallader , samt hör och häpna välsmakande egyptisk luftlök som är mycket dekorativ.
Samt cirka 53 tomater och 1 zuccini och  inte att förglömma 36 chilipepparfrukter, allt har jag syltat samt saftat in.........

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #6 skrivet: tor 21 aug 2008 22:36:11 »
Jag plockar gula tomater och färsk bailiska i växthuset varje morgon. Dessa lägger jag på mackorna direkt.
Alla kantareller gjorde jag filodegsknyten respektive paj och bjöd på omdelbart. Bäst att njuta nu, man kan vara död imorrn.
Förresten bigarråerna vi plockade vid ödetorpet blev bigarråpaj, men särbon hann smuggla undna ett kilo som han kokte marmelad på - men den är å andra sidan snart slut den med. Varför spara när man kan slösa?
Allt går.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #7 skrivet: tor 21 aug 2008 22:59:12 »
Idag har jag plockat 5 liter Björnbär härligt till pajer och kräm, Ett bra tips är paj med Björnbär med vaniljsås,

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #8 skrivet: fre 22 aug 2008 13:43:28 »
Becoming modern.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #9 skrivet: fre 22 aug 2008 20:30:47 »
Ni är så förbaskat präktiga så att man kan kräkas... ;) ;D ;D
Har ni inte hört talas om att det finns affärer man kan köpa sådant i ??  :o

Nåja, får väl erkänna att vi plockar tomater i lilla växthuset (gröna planeras att syltas), oregano och dragon hänger på tork. Brysselkålen, paprikan och physalisen växer.
Rabarbern ska skäras och frysas in........
Är det förresten någon som har ett gott recept på inlagda gröna tomater? Har aldrig gjort det förut......... :o
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #10 skrivet: fre 22 aug 2008 22:52:18 »
Idag har jag syltat mina gröna tomater ,samt gjort inläggningar av Chili med zuccinni,
I morgon ska jag ta vara på skörden av Havtorn, som  i år överträffar mina förväntningar.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #11 skrivet: fre 22 aug 2008 23:44:35 »
Ã…h havtorn! När vi firar jul i Finland får vi hemmagjord glass med kanelsmak med saftsoppa på havtorn till, skitgott!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #12 skrivet: sön 24 aug 2008 01:25:53 »
17 liter lingon är kokta till sylt nu. Det är nästan hälften av vad som går åt/år.
60 liter äppelmos är burkat och klart för nerbärning i matkällaren.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #13 skrivet: sön 24 aug 2008 10:05:51 »
Reseda, har du ett förslag på hur mycket av varje jag ska ta (bär, socker, vatten) om jag vill göra lingondricka? (lingon behöver väl inga tillsatser)

Jag fick i somras en hink med lock med fjolårslingon (kan närmast beskrivas som osockrade rårörda, står i kylskåpet)  som jag helst dricker upp, det går inte mycket lingonsylt i detta hushåll.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kära Retroister, dags att sätta full fart nu......
« Svar #14 skrivet: sön 24 aug 2008 19:29:18 »
...Männen kan vara behjälpliga vid nedbärande av fyllda burkar till matkällaren.

Matkällare har jag ingen, däremot ett källarförråd. Men för några år sedan så blev det inbrott i ett antal - däribland mitt - och allt av minsta värde försvann. Det resulterade i att huvuddörren till källaren är låst och en källarvärd är utsedd. Skall man till sitt källarförråd så går det inte att gå dit när som helst! Vid vissa tidpunkter kan man gå till värden och skriva upp sig på en lista och be om att få låna nyckeln. Tänk om man hade lingon där och behövde till kvällsmaten - då får man vänta tills dagen därpå när källarvärden har jourtid...