Författare Ämne: Mannens önskedröm eller…..  (läst 23981 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Mannens önskedröm eller…..
« skrivet: tor 21 aug 2008 10:30:05 »
Det här konstverket tycker jag är jättebra. Visar på kvinnors dilemma. Vi skall vara en Tingeling,  hålla barnen under herrens tukt och förmaning så de inte stör samt vara kontrollerbara.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #1 skrivet: tor 21 aug 2008 14:33:04 »
Önskedröm? Hon har ju kläder på sig... :)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #2 skrivet: tor 21 aug 2008 17:47:32 »
Om ämnet är allvarligt menat så,jävla larv,sluta tänk kön och börja tänk individ istället.Väx upp och inse att vi inte lever på 1600-talet.

MVH Micke
« Senast ändrad: tor 21 aug 2008 17:49:24 av Vince »

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #3 skrivet: tor 21 aug 2008 18:55:36 »
  Det kul för oss män att vara KNUG.
 

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #4 skrivet: tor 21 aug 2008 22:23:27 »
Hur ska hon kunna sköta marktjänsten? Inget ideal för männen, tror jag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #5 skrivet: tor 21 aug 2008 23:03:44 »
Sätta små hjul på buren och göra hål i botten så hon kan trampa sig själv fram till spisen som i en familjen flinta-bil? Hon skulle nog göra sig där framför spisen, man lär ju se spisen på bägge sidor, så hon är ju inte för tjock.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #6 skrivet: tor 21 aug 2008 23:55:11 »
Undrar just vem som lever på 1600-talet. Att framleva sina dagar utan att se/uppleva/läsa/höra om den jämställdhet som de facto inte existerar, det är en bragd i sig.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #7 skrivet: fre 22 aug 2008 06:26:46 »
Om ämnet är allvarligt menat så,jävla larv,sluta tänk kön och börja tänk individ istället.Väx upp och inse att vi inte lever på 1600-talet.

MVH Micke

Micke, det känns som att du har missat något på vägen om kvinnans frigörelseprocess. Sett ur ett lite större perspektiv än till den egna uppfattningen har kvinnor inte lyckats erhålla en jämställd situation i samhället utan föreställningar lever kvar och frodas även i våra dagar. Tyvärr.
Gå in i en barnklädesaffär och kika runt på flick-pojkavdelningen, jag tror att det räcker och är ett lysande exempel. Små flickor skall fortfarande än i våra dagar vara små rysch-prinsessor som tydligen inte behöver praktiska och lekvänliga kläder, medan pojkar absolut behöver det.

Att jag själv som individ inte känner mig förtryckt som kvinna, eller lyckas "behålla" en man som partner som har en idealiserad kvinnobild som bygger på patriarkatiskt synsätt där mannen är överställd kvinnan; innebär inte heller att jag inte har medsystrar som lever i relationer där kvinnans underordnade plats är i hemmet där hon skall vara mannen till behag både med sin hushållning och sina sängkammartjänster när han behagar för att själv uppfatta sig som en duglig kvinna i hans; eller sina egna ögon. Tyvärr tycker jag ofta att jag hör kvinnor berätta om relationsproblem som bygger på att mannen är missnöjd, antingen med hennes hushållsinsats -ofta i kombination med heltidsjobb- eller för att hon inte vill ha sex i tillräcklig utsträckning, för att han inte "hinner" ta ansvar för barn och hem, som förnekas att ex gå utbildningar eller kvällskurser, som bygger på svartsjuka (ägandebehov och kontroll) där mannen kontrollerar henne (som ägodel) och konfronterar henne med att hon exempelvis pratat med en annan man.... etc etc, etc, etc.

Att kvinnan inte är jämställd mannen kan ses såväl ur ett strukturellt överordnat perspektiv, men tyvärr ger det stora återverkningar i det dagliga livet, kanske fler än vi tror. (Ex hur stor andel av män har en lika lång föräldrarledig period som kvinnor? För att öka andelen män som tog ut föräldrarpenning så gick man in och höjde taket för dagsersättningen ex. Inte en själ har ens tänkt tanken på att man kanske skulle behöva öka dagsersättningen på föräldrarpenningen för att kvinnan skall välja att vara föräldrarledig...).

Vi har tyvärr inte kommit så jäkla långt, och ibland undrar jag om det faktiskt inte var mer jämställt på medeltiden där både kvinnor och män fick hugga i för att familjen skulle överleva... 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #8 skrivet: fre 22 aug 2008 06:30:14 »
Det här konstverket tycker jag är jättebra. Visar på kvinnors dilemma. Vi skall vara en Tingeling,  hålla barnen under herrens tukt och förmaning så de inte stör samt vara kontrollerbara.



Den är helt ut sagt rent jävla lysande och fantastisk; i sin enkelhet så är den otroligt tydlig. Bilden av den borde fasenimej sitta i varenda gatuhörn för allmän beskådan.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #9 skrivet: fre 22 aug 2008 08:00:52 »
Orkar inte ge mig in i en diskussion till om könsroller på de här formet, men återigen är jag helt och fullt på Kikarbaras sida.  :-*

Men i alla fall, konstverket. Håller med om att det är skitbra, dessutom jäkligt snyggt. Jag gillar verkligen den extra dimensionen att barnet också sitter i en bur som mamman håller. Jag tycker det visar på hur vi alla är bundna av föregående generationens värderingar och inställningar vare sig vi vill eller inte. Låter föregående generation sig låsas in i en bur, kommer vi till stor del att tillåta detsamma.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #10 skrivet: fre 22 aug 2008 10:00:22 »
Håller med Kikarbara men vill endast tillägga, att det är förhoppningsvis inte alla mäns önskedröm.
Lever själv med en man sedan 30 år tillbaka och vi har delat allt och gör så fortfarande!
Har aldrig själv upplevt mig att sitta i en bur, men har väninnor som beklagar sig över att de är instängda och kontrollerade!

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #11 skrivet: fre 22 aug 2008 10:10:16 »
Jag undrar om inte kvinnorna i många fall skapar ojämlikheten själva. Ta exemplet med barnkläder i kikarbaras inlägg.
Hur många män är det som designar barnkläder? Hur många män har barnklädesbutik? Till sist, den kanske mest avgörande faktorn, vem köper oftast barnkläder? Hur många mödrar skulle bli skogstokiga om de skickat i väg mannen för att köpa kläder till lillflickan och han kommer hem med jeans och tröja, för att det är praktiskt?
Vad är förresten jämlikhet? Är det att med millimeterrättvisa exakt dela på exempelvis hemmets göromål?
Många gånger känns jämlikheten väldigt enkelriktad, mannen ska hjälpa till med städning, disk, matlagning, osv. men när det kommer till att skifta däck på bilen, rensa avlopp, döda spindlar, såga grenar, måla fönster, byta glödlampor och liknande så tar jämlikheten slut, då är det "karlgöra". Ska vi någonsin få ett "jämlikt" samhälle får man både ge och ta.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #12 skrivet: fre 22 aug 2008 10:38:31 »
You´ve got a point there, brother.
Allt går.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #13 skrivet: fre 22 aug 2008 17:42:40 »
Vem har sagt att det bara är männen som blundar för den könsmaktsordning vi lever med, inte jag åtminstone. Jag vill påstå att det är ett val man gör, dvs att blunda. Vi kan blunda för så mycket som händer i vårt samhälle och till största del handlar det väl om att det som på något sätt kan te sig hotfullt, det blundar man inför.

Sedan det där med feminist och feminism med hitan och ditan. Jag är så hjärtlinnerligt trött på snacket typ "jag är minsann inte feminist" men självklart ska vi vara jämställda och det är vi verkligen härhemma". Jo jag tackar. Bara där visar det på hur lite man förstått. Att alla feminister skulle vara stöpta i samma form, en gång för alla, det är vi inte. Lika lite som alla moderater eller vänsterpartister är homogena grupper. Det väsentliga i definitionen och det vi (feminister) de facto kan enas om är vetskapen om att kvinnor är underordnade män och att detta förhållande bör ändras.

Någon som förresten visste att ordet feminist från början var ett nedvärderande uttryck för kvinnor som inte fann sig i rådande könsnormer?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mannens önskedröm eller…..
« Svar #14 skrivet: fre 22 aug 2008 18:45:48 »
Allt som Broder Tuck listade som karlgöra gör jag, men har inte målat fönster (det var prat om att jag skulle ta hand om pappas) och sågat grenar i år.

Sen håller jag med Vince om att man ska sluta tänka kön och tänka individ istället.

Roten till det onda sitter i menar jag att vi betraktar flickor som offer, svaga, rosa och pojkar som motsatsen. Vi är främst individer, med olika talanger. I vilket läger ska man placera homosexuella och transor t ex? 

Man kan se till att göra nåt åt sin situation istället för att sitta och gnälla över det patriarkala samhället. Så är det faktiskt. Man klagar hellre än att själv åstadkomma något konstruktivt.

Att öka motsättningarna mellan könen genom förklaringsmodellen "könsmaktsordningen" leder inte till att individer kommer att betraktas som jämbördiga, utan snarare motsatsen.

Om man skiter i hela konceptet och betraktar individen utan att bry sig om vilket kön denne har då har man nått ända fram. En könskamp leder inte dit.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se