Författare Ämne: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj  (läst 6221 gånger)

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« skrivet: tor 21 aug 2008 21:17:05 »
Mina vardagsrumssittmöbler. Nån som vet nåt om dem?




JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #1 skrivet: tor 21 aug 2008 21:43:40 »
Det enda jag kan säga är att snurrfåtöljen troligtvis är från 70-talet och soffan från 80-talet. Tillverkare är nog snudd på omöjligt att få fram om de inte är märkta någonstans.

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #2 skrivet: tor 21 aug 2008 22:18:37 »
Det enda jag kan säga är att snurrfåtöljen troligtvis är från 70-talet och soffan från 80-talet. Tillverkare är nog snudd på omöjligt att få fram om de inte är märkta någonstans.

Tack för dina gissningar. Har du lust att berätta vad du baserar dem på och om du tror början, mitten eller slutet?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #3 skrivet: tor 21 aug 2008 23:24:16 »
Tack för dina gissningar. Har du lust att berätta vad du baserar dem på och om du tror början, mitten eller slutet?

Lee: jag tror att JJ baserar dem på sin tämligen stora kunskap och intresse för design... har du några detaljer, se ex efter märkningar, under, vid underkanter, etc så kan du få reda på en hel del mer, annars får man nästan sitta och leta i kataloger etc, men fåtöljen har nog kommit i många upplagor, varianter och look-alikes. hm.hm.hm... vi hade en soffa hos oss i samma färg som fåtöljen och det var kring början av sjuttiotalet. Men jag tror att samma tygvariant fanns en bra bit in och fanns i var mans hem.

Vad jag ser på bilden så skulle jag också gissa på åttiotal om inte tidigt nittiotal nästan... men jag bygger enkom på "minnesbild" av när jag såg liknnde varianter hos vänner och bekanta.

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #4 skrivet: tor 21 aug 2008 23:31:35 »
Lee: jag tror att JJ baserar dem på sin tämligen stora kunskap och intresse för design... har du några detaljer, se ex efter märkningar, under, vid underkanter, etc så kan du få reda på en hel del mer, annars får man nästan sitta och leta i kataloger etc, men fåtöljen har nog kommit i många upplagor, varianter och look-alikes. hm.hm.hm... vi hade en soffa hos oss i samma färg som fåtöljen och det var kring början av sjuttiotalet. Men jag tror att samma tygvariant fanns en bra bit in och fanns i var mans hem.

Vad jag ser på bilden så skulle jag också gissa på åttiotal om inte tidigt nittiotal nästan... men jag bygger enkom på "minnesbild" av när jag såg liknnde varianter hos vänner och bekanta.

Jo jag har fattat att han har stor kunskap om det men vill gärna ha exempel och sånt eller bli visad på vad man kan se det eftersom jag själv är intresserad av att lära mig =)

Tack för ditt svar med =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #5 skrivet: fre 22 aug 2008 06:06:45 »
Jo jag har fattat att han har stor kunskap om det men vill gärna ha exempel och sånt eller bli visad på vad man kan se det eftersom jag själv är intresserad av att lära mig =)

Tack för ditt svar med =)

Om du undersöker möblerna på underliga ställen som bakom, undertill eller så och ser en märkning någonstans så ge gärna den ledtråden. Då är det säkert någon som kan slå i böcker eller i kataloger etc och säga mer. Jag tror annars att det som många här inne hämtar mycket kunskap ifrån är att läsa gamla tidskrifter, (ex gamla årgångar av allt i hemmet, damtidningar, etc), böcker, internet, kataloger, internetsidor, genom att få tips av andra, etc. Bortsett ifrån att man känner igen vissa saker under de år man har "varit med".
Det som är lättast att få information om är annars mer utpräglade designartiklar som kanske har presenterats tydligt i olika tidskrifter; en del även i "modern" tappning. Läser du runt lite i forumet ser du hur frågeställningar går runt.
Ett rent ut sagt lysande (!!) exempel ser du i den här diskussionen om ett bord som allmänt gick som en Wikkelsö-design, genom att dra i olika trådar, diskuteras i olika forum, bitar lades till, och till sist hittade en användare det i en gammal katalog kunde det till sist identifieras som ett Schriever-Abeln, en uppgift som de sedan gick vidare med och informerade om i programmet ... antideckarna -var det väl.
http://www.retroforum.se/index.php/topic,387.0.html
« Senast ändrad: fre 22 aug 2008 06:11:32 av kikarbara »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Brun och vitrutig soffa och orange snurrfåtölj
« Svar #6 skrivet: fre 22 aug 2008 12:14:09 »
Tack för dina gissningar. Har du lust att berätta vad du baserar dem på och om du tror början, mitten eller slutet?

Snurrfåtöljen kan möjligen vara sent 60-tal, men jag tycker att det lyser 70-tal över den.
Soffans tyg och speciellt att det hänger en "gardin" längst ned talar för 80-tal, men modellen (inte exakt likadan) fanns redan i slutet av 50-talet fast då i svart skinn.