Författare Ämne: Skärbräda Jens Quistgaard  (läst 12303 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Skärbräda Jens Quistgaard
« skrivet: lör 23 aug 2008 14:15:33 »
Jag var skitgglad idag när jag hittade en så praktisk skärbräda i tydlig retrostil (Kikarbara vet att jag sökte en skärbräda redan när vi vara ute och shoppad)

Att det var danskt såg jag, nu när jag googlat på "Dansk designs" förstår jag att det är en Jens Quistgaard jag kommit över. Ja och ni vet vad jag brukar handla för -25 kr!

Ja så nu är jag överlycklig, jag får också lite pyssel, jag ska bevisa att jag kan få bort flammigheten (som blixten visseligen överdriver) Ã…terkommer...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #1 skrivet: lör 23 aug 2008 16:11:46 »
Så var jobbet utfört, som sagt förstärker blixten flammigheten, så den är bättre än den såg ut att vara nu.

En genomgång med riktigt riktigt fint sandpapper (står P800 på mina, används annars till billack tror jag, skrapa för guds skull inte repor med för grovt papper)

Inoljning med rapsolja

Voila!

Lägger in första bilden igen så de kommer i sekvens.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #2 skrivet: lör 23 aug 2008 16:33:33 »
Trevlig bräda, men är det verkligen bra med rapsolja? Jag har fått lära mig att man ska använda paraffinolja till skärbrädor och liknande, eftersom vegetabiliska oljor härsknar. Men du kanske inte ska använda den? Själv brukar jag använda IKEAs paraffinolja "SKYDD" till nästan allt av trä.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #3 skrivet: lör 23 aug 2008 17:16:11 »
Jag har kollat runt lite, jag skulle nog ite sprungit iväg och köpt paraffinolja för den, det tränger inte in på det sättet läser jag, och är en petroleumprodukt, det vill jag inte ha matvaror på.

Att nåt skulle härskna av matolja: jag tror risken är överdriven. Då skulle man inte kunna hacka sina soltorkade tomater i olja på en skärbräda utan att få problem. Man "råkar" nog olja in det mesta i träväg i köket, inte luktar det härsket för det? Jag har gamla fina salladsbestick med träskaft som aldrig varit i kontakt med mat tydligen för de mörknade direkt i kontakt med dressingen, så jag fick ta och gnida in resten av skaften. Det är helt orimligt att träslevar etc skulle vara förstörda iom kontakt med matolja, nej jag tror ditt råd ursprungligen är en partsinlaga av paraffinförsäljare. Men jag tänker inte hindra dej från att använda det om du inte hindrar mej från att använda min skärbräda  ;)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #4 skrivet: lör 23 aug 2008 19:03:09 »
Jätteflott skärbräda!! Den hade kunnat få bo här också ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #5 skrivet: lör 23 aug 2008 22:32:52 »
Grattis Ada till ditt fynd! Jag hade varit överlycklig över ett sånt fynd till mig själv, olja som olja ......huvudsaken att man skyddar träföremålet ifråga med någon olja,

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #6 skrivet: lör 23 aug 2008 23:05:48 »
Ja, och jag blev ju förälskad i funktionen på stört, jag slängde min lagom stora plastskärbräda i flytten, och har sedan dess valt mellan 1)den lilla äldsta sonen gjort i slöjden till mammsen, så man spiller hälften av lökhacket på 2)den utdragbara över bestickslådorna. Denna skärbräda tar ju hand om spillet på ett perfekt sätt, jag hade alltså varit helnöjd även om det inte var en Quistgaard.

Kanske skulle berättat att det som står undertill är först Dansk designs logga med fyra vattenfåglar ritad av Quistgaard,
DANSK
DESIGNS
DENMARK
IHQ
©

(alltså: man kan hitta bättre exemplar av detta bränmärke på andra objekt på nätet, där man ser fåglarna t ex)

Fast jag undrar om det inte är ett JHQ, med en mycket liten böj på J, fast man bara hittar dessa på google osv genom att skriva IHQ (eller "Quistgaard" eller "Dansk designs" förstås) Jens Harald Quistgaard hette han i alla fall.

På denna sida finns mycket Dansk designs att titta på: http://www.hiandlomodern.com/Dansk.htm (glömde länken förut)
-inkl min skärbräda och andra varianter att hålla ögonen öppna efter på loppis

Det finns förresten en bok om hans pepparkvarnar, det kunde ju vara nåt att kika efter på loppis också och starta en samling utav http://www.danishpepper.com/

Författaren har också en blogg: http://www.teakpepper.com/
« Senast ändrad: sön 24 aug 2008 12:06:41 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #7 skrivet: sön 24 aug 2008 18:29:04 »
Grattis till ett kanonfynd! En sådan får man hålla ögonen öppna efter.

Jag övervägde en kort stund att köpa en snygg teakskål av Q i Markaryd, men 1.200 kr var för mycket - jag hade inte med mig så värst mycket mer och det hade varit tråkigt att göra åt nästan hela budgeten direkt på bara en sak.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #8 skrivet: sön 24 aug 2008 23:41:02 »
Tänkte väl du skulle gilla den  :)

Har du en uppfattning om frågan JHQ eller IHQ?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #9 skrivet: mån 25 aug 2008 06:45:22 »
Rent logiskt borde det vara JHQ, men jag skall låta det vara osagt tills jag hittar en tydlig märkning.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #10 skrivet: tor 4 sep 2008 19:21:21 »
Måste säga att det inte gör ont att använda den...

lite vardagsfröjd sådär...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #11 skrivet: tor 4 sep 2008 21:48:05 »
Jäklar vad snygg den är... ursäkta svordomen, men den var ju bara såååå.... underbar.
Säg till om du tröttnar på den!  ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #12 skrivet: tor 4 sep 2008 21:54:56 »
Jag tror inte det blir aktuellt  ;) men annars kan jag tänka på dej också
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #13 skrivet: fre 5 sep 2008 21:27:42 »
Är den enkel att hålla bakteriefri? Jag föredrar plastbräda, eftersom den går att köra i diskmaskinen.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Skärbräda Jens Quistgaard
« Svar #14 skrivet: fre 26 sep 2008 08:19:50 »
Ang Dansk Design så snubblade jag på dessa två ljusstakar med den texten undertill..