Författare Ämne: Ã…rets bästa utomhusloppis  (läst 3819 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Ã…rets bästa utomhusloppis
« skrivet: mån 25 aug 2008 21:33:22 »
Jag har gjort en liten utvärdering av de veckovis återkommande loppisar av baklucketyp jag har besökt i sommar. Jag har värderat dem utifrån:

*Parkering, dvs att slippa leta efter parkering. 5 betyder att du alltid kan parker utan besvär, osv.
*Fyndchans, det vill säga hur stor fyndchansen är (beror på hur många handlare som är där vid uppackning och armbågar sig fram).
*Storlek det vill säga hur många säljare det är.
*Café, finns det chans till vila och prisvärdheten på caféet.
*Gemyt, hur är stämningen, roffighetsgrad, etc
*Prisnivå, finns där många optimistiska säljare av handlartyp
Sedan har jag summerat detta och fått nedanstående rangordning.

Se bilden.   

För två år sedan vann Brottby och förra året var det Himpan. Men i år är den solklara segraren Galoppen och Siggen är en lika säker två. Dessa två är i en klass för sig. Att Snebro hamnar så högt beror på deras utmärkta café och att där är trevligt.

En loppis där det vid några tillfällen var lika många säljare (över 250 stycken) som vid  exempel Degeberga marknad är ju bara en vinnare. Det är helt unikt i Sverige. Det går bara inte att slå. När dessutom arrangören är Maria vår loppisdrottning och Sveriges bästa loppisarrangör är segern självskriven. Aldrig tidigare har valet vara så enkelt.  Med den mängden gods så finns det naturligtvis alltid en hel del fynd.

Himpan har varit en besvikelse de gånger jag varit där i år. Vad jag förstått så har det stått handlare där klockan 6 på morgonen och rotat i säljarnas gods. Då är det liksom kört så att säga. Dessutom var där flera bondfångare än vad som är hälsosamt. Detta fenomen fanns för övrigt på Sucken också.





JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ã…rets bästa utomhusloppis
« Svar #1 skrivet: mån 25 aug 2008 21:46:18 »
Ja, man har förstått att loppiskulturen ligger på en helt annan nivå i Stockholmsområdet än i Göteborg. Den enda loppisen av baklucketyp här är Heden, och jag tror att den skulle hamna ganska långt ned på listan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ã…rets bästa utomhusloppis
« Svar #2 skrivet: mån 25 aug 2008 23:11:35 »
Galoppen, Siggen, Brottby och Rotan är Stocken.
Snebro är Södertälje-Strängnäs.
Himpan är Norrköping
Plantan är Ystad
Sucken är Simrishamn.

Tidigare var Stocken värdo på loppisar men tack vara våran egen loppisdrottning Maria är numera Stocken bäst på bakluckor.

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Ã…rets bästa utomhusloppis
« Svar #3 skrivet: tis 26 aug 2008 06:20:22 »
Ja, Himmelstalund i Norrköping har varit en getto för bondfångare i stort sett varje helg hela sommaren, och folk flokas runt dem så till den grad att man inte ser skillnad mellan bondfångare och loppisjagare. 
Inte bara folk i allmänt har varit optimistiska utan också många, många säljare av handlartyp, som Reggis skriver.
 :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ã…rets bästa utomhusloppis
« Svar #4 skrivet: tis 8 sep 2009 13:36:50 »
Jag har även i år gjort en utvärdering av de återkommande loppisar av baklucketyp som jag har besökt i sommar. Jag har värderat dem utifrån:

*Parkering, dvs att slippa leta efter parkering. 5 betyder att du alltid kan parker utan besvär, osv.
*Fyndchans, det vill säga hur stor fyndchansen är (beror på hur många handlare som är där vid uppackning och armbågar sig fram).
*Storlek det vill säga hur många säljare det är.
*Café, finns det chans till vila och prisvärdheten på caféet. Här utmärkte sig Brottby på ett utomförträffligt sätt. Vilket café!!!! Det är faktiskt värt att åka dit bara för att fika. Även  Snebro var bra som vanligt med goda smörgåsar. 
*Gemyt, hur är stämningen, roffighetsgrad, etc
*Prisnivå, finns där många optimistiska säljare av handlartyp
Sedan har jag summerat detta och fått nedanstående rangordning.  Poängen för storlek och fyndchans har jag tagit gånger två då de är extra viktiga.

Se bilden.   

För tre år sedan vann Brottby och för två år sen var det Himpan. Förra året var Galoppen en solklar segrare. Även i år blev det Galoppen. Det är så många säljare där att de övriga i princip är chanslösa. Vid ett tillfälle var det över 420 stycken säljare. Det vill säga dubbelt så många som vid Degeberga marknad. 

Himpan har jag strukit då den är ”handlarförstörd”. Det vill säga det står ett stort gäng med ”gamar” där kl 06:00 på morgonen som anfaller säljarna, otrevligt. Så otrevligt att den inte är värd ett besök.
 
Jag har i stället tagit med två nya i år, det är Skarpen och Ladan. Båda dessa är värda att omnämnas.

Galoppen, Siggen, Brottby , Rotan och Skarpen ligger i Stocken.
Snebro är Södertälje-Strängnäs.
Himpan är Norrköping
Plantan är Ystad
Sucken och Ladan är Simrishamn.