Författare Ämne: Lille bronzevase (bronsvas)  (läst 5599 gånger)

unustus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Lille bronzevase (bronsvas)
« skrivet: sön 31 aug 2008 18:59:17 »

Jeg ved ikke, om jeg har valgt rigtig kategori, men her er i hvert fald mit spørgsmål:

Min mor har en lille grøn vase, ca. 11 cm høj, som hun gerne ville vide noget om. Vi har aftegnet og afskrevet, hvad der står i bunden. I centrum er den franske lilje eller hvad det nu er. Nedenunder er monogrammet, så kommer der en cirkel, under den står 'Brons' i bue, og endelig de '230'. Er der nogen, der kan hjælpe? Det ville glæde os meget!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Lille bronzevase (bronsvas)
« Svar #1 skrivet: sön 31 aug 2008 20:12:50 »
Det verkar vara GAB. Titta på bilderna i länken om du kan känna igen vasen där!

http://images.google.se/images?gbv=1&hl=sv&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&q=GAB+vas+brons

unustus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Lille bronzevase (bronsvas)
« Svar #2 skrivet: sön 31 aug 2008 20:59:01 »
Der er da en vase, som ligner - den har bare krave. Hvem eller hvad er GAB? Og er vores vase egentlig for gammel til at høre hjemme på retroforum - havde det snarere været antikforum? Nu kunne jeg ikke finde den vase, der lignede, på den side, billedet var taget fra, så jeg må spørge - er det noget, der har nogen værdi?
Jeg ville tage et par billeder, men batterierne i kameraet gav op, så det varer lige lidt, inden jeg kan få dem frem.
Foreløbig tak!

unustus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Lille bronzevase (bronsvas)
« Svar #3 skrivet: sön 31 aug 2008 21:49:10 »
Jeg har endnu ikke fået gang i kameraet, men jeg var lige inde på lauritz.com, og der var der en hel del, som lignede - det var alt sammen tilskrevet Just Andersen. Men som sagt - der kommer lige et  par billeder - i morgen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Lille bronzevase (bronsvas)
« Svar #4 skrivet: sön 31 aug 2008 21:56:53 »
Här en liten historik
Citera
Guldsmedsaktiebolaget, GAB
 
Guldsmedsaktiebolaget i Eskilstuna grun­dades i Stockholm 1867. Tillverkning av cor­pus­arbeten i silver och nysilver, smycken och rostfritt. Gense ingick i företaget 1964 och Nils­johan 1982-86 samt Hallbergs 1961-78. Under 1980-talet åter­gick företaget att vara en del av Gen­se-koncernenen. Konstnärlig ledare för verk­samheten: Jacob Ängman 1907-42 och Sven Arne Gill­gren 1942-75. Övriga form­givare: Maja Lisa Ohlson, Georg Thylstrup och O Elmgren på 1920-talet, Ainar Axelsson, Nils Nisbel, Ebba Ahlmark, Arne Erker (tenn) på 1950-talet.
Källa http://www.drangahuset.se/boken/ifgguldsmedsaktiebolaget.htm
Jag kollade efter uppgifter om "Vasamärket" tidigare idag och hittade en instämplad "kärve" som den du har på bilden här och där, t ex på nysilverbestick. Inte lilja alltså utan -ja du får googla på "kärve" om det inte är begripligt på danska.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

unustus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Lille bronzevase (bronsvas)
« Svar #5 skrivet: mån 1 sep 2008 21:21:13 »

Tak - det var god information! Kärve er for øvrigt på gammelt dansk 'kærv', mere nutidigt 'neg'  ;).

Nu har jeg fået taget et par billeder - så er der lidt mere at kigge på, men spørgsmålet er, om vi kommer sagen meget nærmere. Hvad siger I til min tanke om Just Andersen?