Författare Ämne: Två vaser  (läst 6572 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Två vaser
« skrivet: tor 27 sep 2007 22:49:03 »
På den lilla finns en etikett "JIE", men i botten på den större står det "Import". I alla fall så känns de "very fifties"...

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #1 skrivet: lör 29 sep 2007 20:49:32 »
"Import" har diskuterats några gånger på AP. Jag har läst om att olika färg kan betyda olika årtal? Är osäker om jag minns rätt. Jag har tyvärr inte sparat det. Båda vaserna är häftiga!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #2 skrivet: mån 1 okt 2007 19:34:41 »
Färgerna betyder absolut ingenting Anja, det är en skröna.

Det började redan 1913 fast då var det inget tvång utan som komplettering i samband med ursprungsmärkning som var obligatorisk för vissa varor. Sen kom lagen 1933 om ursprungsmärkning (ej svensktillverkad) och den försvann i samband med andra världskrigets slut. Men det kunde dyka upp gods som ”förstämplats” import ända in på 50-talet.  Det yngsta föremål jag sett försedd med importstämpel är från 1954.

Foreign kom till framför allt för tysk och japansk export. Detta för att det fanns ett kompakt motstånd från allmänheten i många länder efter kriget att köpa produktion från Tyskland och Japan. US-Zone (Tyskland och i Österrike) använder 1945-1949 och foreign användes 1945-1952.

Färgerna var efter tycke och smak.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #3 skrivet: mån 1 okt 2007 19:38:12 »
Vasen till höger är troligen från Jasba, Tyskland. Den är mycket riktigt från andra halvan av 1950-talet.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #4 skrivet: mån 1 okt 2007 22:04:07 »
Aha, Reggis har hittat hit också! Tack för info om den tyska vasen! Jag vet att dessa är i stort sett värdelösa - har gett en femma för den på loppis, men jag tycker att det dekorativa värdet är större. Har en hel hög med tyska tidstypiska 50-talsvaser som ratas av de flesta.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #5 skrivet: mån 1 okt 2007 23:32:41 »
Tack Reggis. Texten har sparats. Så man lär sig något, någon gång.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #6 skrivet: mån 29 okt 2007 19:06:36 »
Jag vill också ha ...........vilka underbara vaser!! behövs inga blommor i en sån grann vas.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två vaser
« Svar #7 skrivet: mån 29 okt 2007 21:26:56 »
Nej, med så färggranna vaser är det inte lätt att matcha med rätt färg på blommorna. Kan tänka mig vita blommor - vitsippor i den lilla i så fall, men det får vänta några månader.