Allmänt > Fria diskussioner
Användbara retroprylar
JJ:
--- Citat från: ada skrivet tor 4 sep 2008 22:38:37 ---Jag anar att du inte skulle använt skärbrädan JJ :)
--- Slut citat ---
Jovisst, om jag hade lagat mat. Men eftersom jag inte gör det nu så hade den fått vara oanvänd.
änglautanskor:
Klart man ska använda alla sina gamla prylar som man har ,vad annars för nytta har man av dessa ting.Självklart hamnar vissa föremål på hyllan av diverse olika orsaker, men visst är det en glädje att duka upp till fest med vackra gamla skålar ,glas mm , perfekt tillfälle att även berätta för barnbarnen om dessa föremåls närvaro för farmor eller mormors barndom.
convallaria:
Klart jag använder! 1700-talsglasen får inte alla slarvrar dricka ur, men annars anväds det mesta. Klart man blir ledsen när nåt gr sönder (slog sönder en gustavsbergstekanna från 30-talet i dag), men det är ju liksom inbyggd i glas och porslin särskilt att de en vacker dag kraschar.
Letar alltid användbara saker på loppis som gör att jag kan skänka iväg nåt som är nyare: citruspress, potatisstamp, kaffefilterhållare, kastruller, durkslag etc etc. Det mesta var ju snyggare förr.
Ficklampan:
Jag använder min röda Clara-konservöppnare och mina Gustavsberg Dresden-tallrikar ibland. Men mina fina oanvända (jag tror de är helt oanvända i alla fall) Berså-koppar står oanvända i sitt skåp. Och det ska de få göra också, de är för fina för att riskera att bli kantstötta, tycker jag...
änglautanskor:
Jag använder alla mina älskade porslinsföremål dagligen, barnbarnen älskar mina Pippimuggar från Rörstrands vissa dyrt inköpta från Tradera.
När mina barn var små och det vara kalas hos deras farmor och farfar så serverades maten på tallrikar från 1700-talet i matsalen med äkta mattor under matsalsbordet.
Nu är det barnbarnsbarnen som får maten serverad på dessa dyrbara vackra tallrikar och vad jag vet så har ingen av alla dessa barnbarn eller barnbarnsbarn krossat nån tallrik eller nåt vackert kristallglas.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion