Porslin & Keramik > Keramik

Ytterfoder/blomkrukor Upsala Ekeby Risto?

(1/4) > >>

ada:
Jag fick hosta upp lite pengar för en gång skull när det fanns ett helt dussin likadana krukor i två storlekar

I botten står det med varierande tydlighet UE +en siffra, de större "3" -detta över hålet, under hålet står det "Risto" tycker jag, med skrivstils-R, eller möjligen ett förstorat lilla A, då kunde man få det till Aristo?

Nån som vet nåt om detta? Namnet, formgivaren? (Krukorna är ganska lika Citykrukan av Hjördis Oldfors, i färg och form)

Sen om nån blir förälskad i dessa kan jag tänka mej att dela serien med någon, om jag vet att de kommer till ett gott hem :) kunde ju inte avstå från att ta hem allihop, för inte bör man väl spräcka ett dussin i inköpsskedet i alla fall?

Nästa fråga: Fat till dessa, hurdana bör de vara? (jag snodde med mig två små svarta av olika modeller från där jag handlade, och en har ett plastfat inuti, det får väl bli lite av varje om man ska använda dessa, har kanske några små att peta ner inuti, men hellre kanske man skulle få tag på fina "riktiga"?

nisse 8:
Kan det inte stå Taisto?
Taisto Kaasinen

Margot:
Visst har Arabia gjort en hel del blomkrukor, men att Taisto Kaasinen, som är främst känd för sina djur och skulpturer, skulle också ha designat blomkrukor, låter lite sökt.

ada:
Jag tänkte samma tidigare idag om det kunde står Ta... men tanken att Taisto skulle sänka sig till krukor fick man ju slå bort.

Jag har kollat nu, det bara måste vara ett skrivstils R, ingen ide att jag försöker fotografera för det är bara sammanlagt av flera krukor man får ihop bokstäverna om man säger så. Om man får fantisera kan Taisto som kollega till skaparen ha inspirerat till namnet: ristat mönster + att Risto är ett annat finskt förnamn. Teorin ser fånig ut i skrift men i alla fall :)

Moses:
Någonstans längst inne pinglar en liten klocka....har för mig att Hjördis Oldfors formgivit krukor med detta utseende och att namnet är Citykrukan. Kan du ge måtten, så klarnar det säkert?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion