Design, övrigt > Silver & bestick
Att fräscha upp bakelitbestick...
ada:
--- Citat från: Sussieh skrivet sön 7 sep 2008 21:02:32 ---Putsade du även skaften med svinto?
--- Slut citat ---
Drog över även skaften med välskummande svintobit utan tryck (menar att skummar det väl, ska det inte repa) Det är inte så att man bör gnida med svinto alls på såna skaft vill jag nog påstå, jag drog bara över dom lätt alltså då jag liksom förstod gränsen. Jag rekommenderar inte svinto på skaft!
Jag har tagit hand om ingrodda kaffepannehandtag förut, hade kannan i blöt och sedan gick att skrapa av ett lager skit med nageln...
HgF:
--- Citat från: ada skrivet sön 7 sep 2008 20:58:27 ---Det står enbart "Rostfritt stål"
--- Slut citat ---
Då måste jag meddela att det inte är Nilsjohans Singoalla.
Dina bestick kommer från Asien, sannolikt Japan, tiden
är emellertid nära Singoalla, d v s omkring 1950-talets
slut, och det är ett rent plagialt av de skandinaviska
sammansatta besticken som kom på marknaden vid den
tiden.
ada:
OK, jag har funderat på om fanns variation på knivbladets avslut, för på alla traderabilder t ex ser inte riktigt lika ut, vissa, men inte alla.
Vad står det när det är Singoalla? (På NilsJohan Inga står det ju bara Crom, så det är väl inte alltid det står NilsJohan?)
HgF:
På Singoalla står det:
"Stainless
18-8
Nilsjohan
Sweden"
Precis så i fyra rader, stämplat på tvären med versaler.
När jag jämför de du har med mina Singoalla
(jag har en exakt likadan 9-uppsättning japanska bestick)
så är delarna nästan identiska, och den som
gjorde de japanska besticken måste ha haft tillgång till
Singoalla.
ada:
Jo jag såg precis en auktionsbild med texten, så nu är jag med, men vad har Nilsjohan klämt in för text bakpå sked och gaffel?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion