Teknik & mekanik > Datorer, spelmaskiner o dyl

commodore 64

(1/2) > >>

stefanruf:
Ikon hemdatorn nummer 1 på 80 talet.

ada:
Ã…h, så tjusigt! En bandstation också :) (vanligt kasettbandsformat!) Berätta hur det var med arbetsminne mm, var det 256 k eller hur var det? Minns hur det var att spela schack mot datorn, om man ställde in den på att tänka tre drag i förväg, fick man själv väldigt mycket betänketid, för datorn tog så god tid på sig då :)

Chicaboom:
Ã…, detta fick mig att le ännu mer än Salomon-ryggsäcken!  ;D Runt 20 minuter var kasettbandet tvunget att ladda innan varje spelomgång. Wintergames var mitt favoritspel.

matsak:
Ack ack ack, för ett par veckor sedan (innan jag hittade retroforum) körde jag en Commodore 128, (som kan emulera C64), tillsammans med diskdrive, 80 teckens färgmonitor, två joy-sticks, skrivare och en massa floppies till återvinningsstationen, ihop med ett par PC, monitorer och annat "skräp", som tog plats på "Home Office". Efterklok, yes Sir. Ett bandspelarminne och några spelkassetter blev kvar, om någon är intresserad. Det var ju egentligen en väldigt trevlig dator, bra på både spel och musik. Så kan det gå...

änglautanskor:
Hej Matsak, ska ärligt erkänna att jag  som 50 plus inte alls fattar vad du pratar om, hade varit så himla trevligt om du förklarade för mig på ett enkelt sätt eftersom jag kanske skulle ha nytta av det du inte har slängt bort , eftersom jag har  barnbarn som är  i 10 -års åldern

Hälsningar  från Zillan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion