Författare Ämne: commodore 64  (läst 13446 gånger)

stefanruf

  • Gäst
commodore 64
« skrivet: sön 7 sep 2008 18:30:24 »
Ikon hemdatorn nummer 1 på 80 talet.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #1 skrivet: sön 7 sep 2008 20:17:13 »
Ã…h, så tjusigt! En bandstation också :) (vanligt kasettbandsformat!) Berätta hur det var med arbetsminne mm, var det 256 k eller hur var det? Minns hur det var att spela schack mot datorn, om man ställde in den på att tänka tre drag i förväg, fick man själv väldigt mycket betänketid, för datorn tog så god tid på sig då :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #2 skrivet: sön 7 sep 2008 21:21:19 »
Ã…, detta fick mig att le ännu mer än Salomon-ryggsäcken!  ;D Runt 20 minuter var kasettbandet tvunget att ladda innan varje spelomgång. Wintergames var mitt favoritspel.

matsak

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #3 skrivet: fre 19 sep 2008 21:14:29 »
Ack ack ack, för ett par veckor sedan (innan jag hittade retroforum) körde jag en Commodore 128, (som kan emulera C64), tillsammans med diskdrive, 80 teckens färgmonitor, två joy-sticks, skrivare och en massa floppies till återvinningsstationen, ihop med ett par PC, monitorer och annat "skräp", som tog plats på "Home Office". Efterklok, yes Sir. Ett bandspelarminne och några spelkassetter blev kvar, om någon är intresserad. Det var ju egentligen en väldigt trevlig dator, bra på både spel och musik. Så kan det gå...

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #4 skrivet: fre 19 sep 2008 21:32:39 »
Hej Matsak, ska ärligt erkänna att jag  som 50 plus inte alls fattar vad du pratar om, hade varit så himla trevligt om du förklarade för mig på ett enkelt sätt eftersom jag kanske skulle ha nytta av det du inte har slängt bort , eftersom jag har  barnbarn som är  i 10 -års åldern

Hälsningar  från Zillan

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #5 skrivet: fre 19 sep 2008 21:37:36 »
Tror inte gamla speldatordelar från 80-talet är nåt för barn av idag, det är bara för gamla entusiaster, Ängla
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

matsak

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #6 skrivet: fre 19 sep 2008 21:59:51 »
Hej Zillan,
Dessvärre är nog mina kvarvarande Commodorgrejor värdelösa, om man inte har en gammal Commodordator. Dom här tidigaste datorerna hade inte hårddisk eller diskettstation för datalagringen, utan använde en sorts kassettbandspelare. Det funkade, om än långsamt. När diskdriven kom var det ett jättekliv för mänskligheten...

Ulf

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #7 skrivet: fre 28 nov 2008 23:44:23 »
Commodore-grejer stiger skyhögt i pris just nu. Särskilt om det handlar om udda tillbehör. Släng absolut inte. Det finns gott om Commodore-entusiaster som betalar mer än nypris (vilket kan vara flera tusenlappar) för vissa prylar.

Kolla tradera, safir.amigaos.se, ebay.com eller amiga.org.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #8 skrivet: lör 29 nov 2008 21:41:20 »
Tack  Ulf , trist nog för min del har jag slängt bort så mycket gamla prylar  bland annat diverse gamla dataprylar!

impotent

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: commodore 64
« Svar #9 skrivet: tor 22 apr 2010 12:37:55 »
vad begär du för denna?