Författare Ämne: Nilsjohans "Nya Clara"  (läst 20690 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
Nilsjohans "Nya Clara"
« skrivet: mån 8 sep 2008 19:21:43 »
Någon mer som har en sådan här härligt vacker sak att öppna konservburkar med? Den är formgiven av Sigvard Bernadotte.



Hmm har jag bara hittat på, eller kallades de inte Röda Clara "i folkmun"?

Här http://sv.wikipedia.org/wiki/Nilsjohan hittade jag förresten lite info om Nilsjohan som tillverkade "Nya Clara". Och här http://www.antikochauktion.se/Sites/AntikAuktion/Default____3751.aspx?DataID=7361 hittade jag lite till...
« Senast ändrad: mån 8 sep 2008 19:24:05 av Ficklampan »
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #1 skrivet: mån 8 sep 2008 20:06:16 »
Jag har åtminstone nya Klara i mörkblått.....

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #2 skrivet: mån 8 sep 2008 20:50:30 »
Hej Moses!

Jag visste inte de fanns i mörkblått också... jag har för mig morsan hade en ganska ljust grå *ringer och kollar bums* jo hon har den kvar ;D.

Den röda jag har har en metallplatta, med instansat "Nilsjohan", "Nya Clara" och "Design Sigvard Bernadotte". Den på bilden har platta av plast.

Jag har åtminstone nya Klara i mörkblått.....
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #3 skrivet: mån 8 sep 2008 20:51:55 »
De finns i många olika färger. Jag känner en kille som samlar på dessa lite smått, bland mycket annat. Han är här och läser ibland men vill inte skriva.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #4 skrivet: mån 8 sep 2008 20:54:34 »
Vi har en i famijen om man säger så, den flyttade med äldsta sonen
Den är med i tråden längst bak här under Design Övrigt

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #5 skrivet: mån 8 sep 2008 20:57:42 »
Här är tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,27.0.html

HgF som jag har störata förtroende för hävdar att den inte är formgiven av Sigvard B. som alla tror, läsvärt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #6 skrivet: mån 8 sep 2008 22:13:24 »
Hej ada!

Ja precis så där ser min konservöppnare ut. Men visst fanns de med metallfäste också under en period?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #7 skrivet: mån 8 sep 2008 22:25:11 »
Jag har bara sett dehär plastplattorna man skyver in själva öppnaren i, ava lla de jag sett på loppis och så, det är inte den gamla clara som har metallfäste?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #8 skrivet: mån 8 sep 2008 22:30:15 »
Jo så är det. Och jag har för mig att det är metallfäste (pressad/bockad plåtbit, egentligen) till morsans ljusgråa Nya Clara.

Vad betyder "skyver" förresten?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #9 skrivet: mån 8 sep 2008 22:49:03 »
Kan det vara dialekt? Vet inte hur det ska stavas egentligen "Skjuter in" betyder det i detta fall.

Men man kan också skyva en låda över golvet, Hjälp mej någon! Vad är det jag säger? Hur stavar man det?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #10 skrivet: mån 8 sep 2008 23:14:15 »
Detta hittade jag på http://www8.vgregion.se/bohusmus/wwwbohusmus/samlingar/konst/cgb/urval2.asp?raknare=351

"Ordförklaring: Skygarn = ledarm till ryssja (nätfiskeredskap), efter "skyva" eller skjuva = stöta till driva, knuffa, föra, Mölané sang = Morlanda socken, Orust."

Själv tänker jag att "skyva" är liiite lika ordet "skuffa" ("skuffa" har samma uttal av "sk-" som i "Skåne"). Sedan är ju "skyva" och "skjuva" ganska lika varandra.

Får man fråga om du bor på västkusten, nära Orust till och med kanske?
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #11 skrivet: mån 8 sep 2008 23:25:59 »
Inte Orust men sådär 1500 meter från museet ifråga :) I vilken region hör du själv hemma?

Jag tror inte ordet används inom så snävt område, jag har levt första hälften av mitt liv vid Göta älv -fast jag är nog ba på att snappa upp, mina arbetskompisar (för närarande) säger att jag pratar bohusländska :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #12 skrivet: mån 8 sep 2008 23:36:26 »
Jag bor i Södra Dalarna, inflyttad hit från västra Östergötland 2003. Förresten är det flera människor som på fullt allvar frågat mig om jag är norrman :o. Men det tar jag som en jättestor komplimang ;).
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #13 skrivet: tis 9 sep 2008 09:11:26 »
Jag hittade en LILA Nya Clara för ett par år sen och nyförälskad och blind gav jag den till närkingen, fast det är JAG som har lilai mitt kök på landet. (Är man desperat om man gillar lila retro också? Antagligen.)
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #14 skrivet: tis 9 sep 2008 11:24:07 »
I min alldeles fantastiska Vitess-postorderkatalog från1975-76 hittar jag konseröppnaren Röda Clara. Enl anvisningar monteras den på vägg eller på Clara-snurran = svängfäste för konservöppnare Röda KLara. Monteras i framkant under hylla eller överskåp. Knivskärpare Nero och kapsylöppnare Tommy ingår. Allt enligt Vitess. Färgerna är för övrigt röd, orange, gul, brun, grön. Kan färgerna ha varierat under olika perioder? Har själv som sagt en mörkblå. Färgerna i katalogen är ju typiska för just den perioden.