Design, övrigt > Plast
Nilsjohans "Nya Clara"
Ficklampan:
Detta hittade jag på http://www8.vgregion.se/bohusmus/wwwbohusmus/samlingar/konst/cgb/urval2.asp?raknare=351
"Ordförklaring: Skygarn = ledarm till ryssja (nätfiskeredskap), efter "skyva" eller skjuva = stöta till driva, knuffa, föra, Mölané sang = Morlanda socken, Orust."
Själv tänker jag att "skyva" är liiite lika ordet "skuffa" ("skuffa" har samma uttal av "sk-" som i "Skåne"). Sedan är ju "skyva" och "skjuva" ganska lika varandra.
Får man fråga om du bor på västkusten, nära Orust till och med kanske?
ada:
Inte Orust men sådär 1500 meter från museet ifråga :) I vilken region hör du själv hemma?
Jag tror inte ordet används inom så snävt område, jag har levt första hälften av mitt liv vid Göta älv -fast jag är nog ba på att snappa upp, mina arbetskompisar (för närarande) säger att jag pratar bohusländska :)
Ficklampan:
Jag bor i Södra Dalarna, inflyttad hit från västra Östergötland 2003. Förresten är det flera människor som på fullt allvar frågat mig om jag är norrman :o. Men det tar jag som en jättestor komplimang ;).
convallaria:
Jag hittade en LILA Nya Clara för ett par år sen och nyförälskad och blind gav jag den till närkingen, fast det är JAG som har lilai mitt kök på landet. (Är man desperat om man gillar lila retro också? Antagligen.)
Moses:
I min alldeles fantastiska Vitess-postorderkatalog från1975-76 hittar jag konseröppnaren Röda Clara. Enl anvisningar monteras den på vägg eller på Clara-snurran = svängfäste för konservöppnare Röda KLara. Monteras i framkant under hylla eller överskåp. Knivskärpare Nero och kapsylöppnare Tommy ingår. Allt enligt Vitess. Färgerna är för övrigt röd, orange, gul, brun, grön. Kan färgerna ha varierat under olika perioder? Har själv som sagt en mörkblå. Färgerna i katalogen är ju typiska för just den perioden.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion