Författare Ämne: Nilsjohans "Nya Clara"  (läst 20692 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #15 skrivet: ons 17 sep 2008 15:09:05 »
Röda Clara kom 1956 och tiilverkades bara i rött. Sen 1963 har den tillverkats i en mängd andra färger också -följande modet, som sagt.
Allt går.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #16 skrivet: ons 17 sep 2008 15:21:08 »
Här är tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,27.0.html

HgF som jag har störata förtroende för hävdar att den inte är formgiven av Sigvard B. som alla tror, läsvärt
Jahaja o här trodde man att man öppnat sina konservburkar med något skapat av en Bernadotte.. ??? Snacka om blåsning

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #17 skrivet: tor 15 jan 2009 19:50:12 »
Och här har vi en i en ganska läbbig gul färg, som ändå är häftig, inte lime, inte citrongul, känns om mitten av 60-talet.
Apropå färgerna så påminde mig Närkingen idag när jag la ut ovanstående att den lila han fick av mig är TVÃ…-färgad i vit och lila plast. Avancerat. Nån annan som har en tvåfärgad?
Allt går.

BF

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Nilsjohans "Nya Clara"
« Svar #18 skrivet: tis 28 jul 2009 15:54:14 »

I min alldeles fantastiska Vitess-postorderkatalog från1975-76 hittar jag konseröppnaren Röda Clara.
Enl anvisningar monteras den på vägg eller på Clara-snurran = svängfäste för konservöppnare Röda KLara.
Monteras i framkant under hylla eller överskåp.
Knivskärpare Nero och kapsylöppnare Tommy ingår.
 

I en stuga som vi hyrde på semestern fanns en Nya Clara med det av Moses beskrivna tillbehöret.
 Den vita knoppen på undersidan är en fjäderbelastad spärr som håller Clara-snurran på plats.