Författare Ämne: Statistik (ny sida)  (läst 18773 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Statistik (ny sida)
« skrivet: mån 8 sep 2008 22:18:41 »
På årsdagen börjar jag en ny tråd med statistik.

Jag har ett digert excelark med alla siffror, låt oss börja med en där jag samlat de unika besöken dag för dag och lagt til en trendlinje (1-2 december låg webhotellet nere, de värdena är medelvärden av de närmaste dagarna före och efter) Det hela har en trevlig stabil uppgång om man säger så :)

Därnäst en där antalet unika besök lagts ihop varje dag för de senaste sju dagarna (alltså en veckostatistik må-sö, ti-må, ons-tis, tors-ons osv...)

Jag har på samma siffror satt ihop en med medelbesök per dag för senaste 30 dagarna. Den tycker jag väl mest känns som nåt att ta på, alltså att vi är betydligt fler som vistas här dagligen i snitt än i början....
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #1 skrivet: mån 8 sep 2008 22:40:53 »
Jag är inte särskilt bekymrad över att inte vara uppe i andras nivåer, för jag har ju jämfört hur utvecklingen är för ett nytt forum, och det som finns att jämföra med är PES första stapplande steg.

Jag tycker ju vi tål jämförelsen :)

Vi har nya medlemmar per dag (graf 1) (jag har räknat medlemsnummer helt enkelt)

Men också sk officiell statistik som jag jämfört, här antal inlägg per månad, man kan se att vår linje svackat över sommaren (färre inlägg), men vi har repat oss igen.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #2 skrivet: mån 15 sep 2008 18:08:51 »
Jag kan nu visa att det lilla födelsedagsbarnet, sitt andra års första vecka gjort sin bästa vecka någonsin vad gäller unika besök :) (och antalet inlägg stiger)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #3 skrivet: mån 15 sep 2008 18:42:35 »
Det ser bra ut med statistiken!
Gör pes och de andra sidorna också jämförelse med andra sidor? Är det ett samarbete eller en överenskommelse ni har att jämföra era statistiska utvecklingar? Kanonbra i så fall! Men vad säger det, eller vad innebär det?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #4 skrivet: mån 15 sep 2008 19:39:28 »
Alla slår sig nog för bröstet och visar på vilket sätt man är bäst. Som jag, jag kan visa att vi blivit större snabbare. Jämförelsen jag gjort är med statistik utlagd av PES, samt att jag som medlem räknat antal nytillkomna medlemmar per registreringsdatum. Har kostat ett par avstängningar att bläddra i medlemsregistret  ;)
Citera
Ditt användar-id är tillfälligt avstängt pga forumaktivitet som påminner om "webspider"...
...fast det ju är uppgifter tillgängliga för andra medlemmar och borde vara OK att kolla vilket datum medlemsskapet börjat för ett medlemsnummer. Jag har inte tid för såna bläddringar nu så di kan va alldeles lugna over there :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

tombola

  • Gäst
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #5 skrivet: mån 15 sep 2008 22:43:14 »
Är det inte bättre att stå på egna ben än att använda andra forums uppgifter som krycka? Nog klarar du av att ha detta forum utan att leka spion, verkar lite sandlådeaktigt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #6 skrivet: mån 15 sep 2008 22:51:59 »
Nu är det nog statistiknörden i mej som agerar, och wannabe-forskaren som vill utreda hur det går att starta en community -hur tillväxten är osv (jag har jobbat med forskare i såna här frågor) Knappast en krycka att vilja visa att våran kurva går brantare uppåt? Alltid retar det nån, det har du själv visat precis, kära vän.

I den gamla "stattestik"tråden kan du frottera dej i mängder av uppåtstickande staplar och kurvor som bara handlar om Retroforum om du föredrar det.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #7 skrivet: mån 15 sep 2008 23:03:04 »
Nu är det nog statistiknörden i mej som agerar, och wannabe-forskaren som vill utreda hur det går att starta en community -hur tillväxten är osv (jag har jobbat med forskare i såna här frågor) Knappast en krycka att vilja visa att våran kurva går brantare uppåt? Alltid retar det nån, det har du själv visat precis, kära vän.

Tja, jag måste väl tillägga att jag tillhör skaran som retar mig på det jag med. Jag blir lite obstinat när jag ser det, och jag har svårt att förstå varför man väljer att exponera sin egen skadeglädje eller vad det nu är såhär, Ada. Inget illa ment. Men jag tolkar det som ett personlighetsdrag hos dig mer än jag tolkar det som att jämförelsen är intressant för någon. Jag reagerar snarare med att jag inte vill ta del av statistikuppgifterna om de illustreras på ett sätt så att de kan reta läsare och bidra till onda ögon från andra sajter. Jag hade tyckt att det hade varit snyggare att köra sitt eget race utan att kika sig över axeln, åtminstone uppenbart mycket... Jag tycker att det är stillöst rätt och slätt, brist på vanlig folkvett ärligt talat. Håller man inte sig själv för god för sådana här tilltag åtminstone offentligt?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #8 skrivet: mån 15 sep 2008 23:49:48 »
Jag lyssnar, men jag köper inte den "etiken". Det är fullkomligt normalt att jämföra sig med andra. Hur många Volvo säljs det, hur många köper Saab, hur många är på Familjeliv, hur många på Flashback. Jag har i månadsskiftet satt tänderna i Sveriges Radios statistik (då jag för närvarande jobbar med webben på Radio Väst) och det var mediejämförelser med SVT, med Aftonbladet, Expressen, övriga communities som Familjeliv var med på en kant. Och denna statistik involverade jag i en dragning om den lokala webbstatistiken, hur mycket diverse aktiviteter lockade webbesökare.

Jag skulle velat höra någon radiokollega kalla det för brist på folkvett att snegla på hur många besökare SVT har, eller stillöst att kolla på hur många som besöker Aftonbladets sajt.

Nä vet ni vad. Låt bli att läsa min statistik om det stör, svårare än så är det inte.

Och det spelar knappast nån roll vad jag gör, det sticker i ögonen ändå att jag startat Retroforum, jag som skulle begripa att jag inte var välkommen att prata antikt och kuriosa någonsin. Hur kunde jag vara så fräck att jag startade ett eget forum när de stora pojkarna hade sagt åt mej att tiga i församlingen?

Jag startade Retroforum är för att jag VILL prata om gamla prylar - inte för att jag vill jävlas med andra. Den som tror på det senare kan fundera på varifrån ett sådant omdöme stammar.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

tombola

  • Gäst
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #9 skrivet: mån 15 sep 2008 23:57:35 »
Jag retade inte mig på det, trodde i min enfald att en vink om att det är på en låg nivå skulle få dig att tänka till. Att vara snarstucken och admin passar sig inte, då blir forumet därefter. Tydligen har du använt olika metoder för att "spionera" på andra forum och det känns bedrägligt. Att rättfärdiga sig själv att ändamålen helgar medlen känns för mig helt fel.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #10 skrivet: tis 16 sep 2008 00:26:01 »
(Tombola avslutade därmed sitt medlemsskap själv, välkommen tillbaka, det är dock naivt av dej att tro att inte andra forum kollar min statistik, jag kallar inte det spionage, ens när jag vet vilka som ligger bakom vissa alias -syftar inte på dej nu)

Jag får väl visa på vilken låg nivå denna forumvärld ligger på med att påminna om vad som hände när jag startade Retroforum. Nu efter midnatt är det ett år sen idag...

PES marknadsför sig som "Sveriges bästa retroforum" klicka på länken:
http://hem.feber.se/art/28969/sveriges_bsta_retroforum/
Citera
Sveriges bästa retroforum
Ta hjälp av andra fyndintresserade
Om man är intresserad av att fynda inredning och annat på loppis så är detta forum en guldgruva.
Här får du hjälp av kunniga medlemmar att identifiera dina fynd. Du kan också hitta tips på loppisar och auktioner i kalendern, sälja och köpa på annonsmarknaden, hitta bra länkar och till och med blogga.
Himla kul! Risken är dessutom stor att man blir intresserad av andra samlarområden.
www.precisensan.com
Varför har Gustibus/Ballo hoppat över "/antikforum" i adressen till "Världens bästa retroforum"?
Notera på bilden att forumet raskt har bytt till "Retro-och antikforum" och längre ner "Antikt, retro och design" (det senare står kvar) Ordet Retro fanns inte på sidan innan.


"Hon skulle begripit att hon inte har rätt att snacka om gamla prylar, nu ska hon krossas" eller?

Jag tror inte det lönar sig att lägga an en gullig undergiven ton när detta motstånd mot min existens råder -faktiskt.

Detta var anledningen till att jag fick söka varumärkesskydd för namnet Retroforum, med hjälp av en sponsor som vill vara anonym.

« Senast ändrad: tis 16 sep 2008 00:49:46 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #11 skrivet: tis 16 sep 2008 09:46:01 »
Och det spelar knappast nån roll vad jag gör, det sticker i ögonen ändå att jag startat Retroforum, jag som skulle begripa att jag inte var välkommen att prata antikt och kuriosa någonsin. Hur kunde jag vara så fräck att jag startade ett eget forum när de stora pojkarna hade sagt åt mej att tiga i församlingen?

Nu kommer du direkt till kärnpunkten i mitt tankessätt.

Jisses kvinna, stå på dig, du duger skitbra som du är och din sida med! Den behöver inte jämföras med andra öppet i en statistiktråd, kör ditt eget race, du gör det bra som du gör det. Varför nedlåta sig till att jämföra sig med andra, när det faktiskt är en helt självständigt rullande sajt?? Det väcker bara irritation när läget är som det är!

Jag kommer inte att stänga ner min användare för det här, men kan inte låta bli att reta mig på pikarna mot andra sidor från alla tre håll. Alla sajterna har sin egen tjusning, så lev och låt leva liksom. Vore roligare om ni körde era nischer åt olika håll, lät bli att konkurrera och att jämföra er eller skapa schismer användare emellan. Käka middag ihop och sup er fulla och fundera över livet och hur man på olika sätt kan stötta varandra i stället, och istället inspirera till fler användare att återanvända gammal junk på roliga sätt. *sjunger- i min lilla lilla värld av blommor*

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #12 skrivet: tis 16 sep 2008 10:03:02 »
Skulle gärna käka middag med Kikabara, men risken är at vi blir bi.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #13 skrivet: tis 16 sep 2008 11:06:12 »
Skulle gärna käka middag med Kikabara, men risken är at vi blir bi.

Nu blir jag ju kanonnyfiken på hur man blir bi, så den middagsinviten kanske jag kräver dig på en vacker dag!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Statistik (ny sida)
« Svar #14 skrivet: tis 16 sep 2008 13:26:06 »
Du kanske inte ska göra så stor sak av det Kikis. Man kan också låta en  konkurrensjämförelse passera som en konkurrensjämförelse och låta bli att tolka det som en hat och hämndaktion (att jag sen presenterade ett sammanhang för Tombola är en sak för sej)

Jag ser inte att du lägger ut utläggningar om att stötta varandra, istället för att prata illa om andra forum, eller är det nåt jag missat? Kunde ju vara kontruktivt när mobben på AP t ex sätter igång och idiotförklarar alla andra...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se