Författare Ämne: nanny still  (läst 3033 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
nanny still
« skrivet: sön 2 nov 2008 11:06:21 »
Funderade litet över om jag ska lägga detta under fria diskussioner, men bestämde mig iaf för finskt glas, eftersom Nanny Still så intimt är förknippad med det.
Jag råkade se henne på TV igår (antikprogram) där hon intervjuades av Wentzel Hagelstam. Underbar kvinna. Hon är ungefär i samma ålder som Signe Persson-Melin, som också hör till de kvinnor som gjort djupt intryck på mig. Still är bosatt i Belgien, dit hon flyttat efter att Riihimäen Lasi någon gång på 70-talet övergick till en mera industrialiserad tillverkningsprocess. Visste ni att hennes Mango-bestick tog henne fyra år att formge?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: nanny still
« Svar #1 skrivet: sön 2 nov 2008 11:44:01 »
Oj det hade jag velat se.. >:(

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: nanny still
« Svar #2 skrivet: sön 2 nov 2008 19:34:33 »
Programmet gick nog i finsk tv, han Hagelstam är med i programmet "Antiikkia, antiikkia" vet jag
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: nanny still
« Svar #3 skrivet: sön 2 nov 2008 20:20:29 »
ja, det gjorde det. Jag hade gärna sett mera av Nanny och hört henne berätta om sina alster. Visste ni att hon har gjort en mugg i keramik, cylinderformad, vit, med en färgsprakande dubbelfjäril som hänkel? Enligt egen utsago var hon den tredje av tre finska formgivare, som fick möjligheten att formge alster för Rosenthal. De andra var Tapio Wirkkala och Timo Sarpaneva. Det var dit hon gjorde keramikmuggen.